На сайта на НЗОК е публикувана цялата необходима информация за помощни средства

28/03/2024

 

По повод репортаж на БТВ, излъчен в сутрешния блок на телевизията на 28.03.2024 г., който навежда твърдения за затруднен достъп на хората с увреждания до информацията, необходима им да подадат документи за получаване на помощни средства, Националната здравноосигурителна каса (НЗОК) информира обществеността за следното:

Процесът по заявяване на помощни средства е електронизиран.

Срокът от заявяване до постановяване на одобрение е 2 дни.

Процесът е напълно електронизиран от страна на НЗОК и е бърз, в сравнение с процеса по заявяване и отпускане на помощни средства, изпълняван от Агенцията за социално подпомагане преди 01.07.2022 г., когато срокът за одобрение е бил тримесечен и процесът е бил хартиен.

На официалната интернет страница на НЗОК в рубриката „Новини“ е публикувана информация какво трябва да направят гражданите след получаването на протокол/решение от ЛКК/ТЕЛК/НЕЛК и необходимост от отпускане на предписаните им помощни средства:

https://www.nhif.bg/bg/news/90   

https://www.nhif.bg/bg/news/89

На интернет страницата на НЗОК, в рубриката „Помощни средства", раздел „Контакти в РЗОК за въпроси, свързани с помощните средства на хора с увреждания“ е обявен за връзка „зелен телефон 080014800“ за хора с увреждания, под който в отделен файл 

https://www.nhif.bg/bg/facilities/contacts 

са публикувани телефонни номера за контакт с всички РЗОК.

Редът за получаване на помощни средства за хората с увреждания е регламентиран в Закона за хората с увреждания и Правилника за неговото прилагане.

Полезно за гражданите е да имат предвид и следните стъпки в производството по заявяване и отпускане на помощни средства:

  1. За да получат помощни средства,  хората с увреждания се явяват на Лекарски експертни комисии (ЛКК) или Териториални експертни лекарски комисии (ТЕЛК), които са органите на медицинската експертиза, които предписват помощните средства, чрез издаване на ЛКК протоколи или ТЕЛК решения. ЛКК и ТЕЛК предписват помощни средства, съгласно утвърдена спецификация от НС на НЗОК, която съдържа всички помощни средства, заплащани от НЗОК.
  2. Заявленията, заедно с издадените ЛКК протоколи (ТЕЛК решения), се изпращат по електронен път до специализиран софтуер на НЗОК.
  3. Заявления за отпускане на помощни средства на стойност под 1000 лв. се разглеждат от експертни комисии в РЗОК, а заявления на стойност над 1000 лв. се разглеждат от експертна комисия в НЗОК.
  4. До 7 дни от постъпване на електронните заявления се постановяват одобрения или мотивирани откази. Одобренията или отказите се съобщават на заявителите по телефон от служители на РЗОК и НЗОК, както и чрез изпращане на уведомителни писма на посочените адреси в заявленията.
  5. Заявителите сами избират в коя РЗОК да бъде разгледано заявлението им, в случай, че същото е на стойност под 1000 лв.
  6. Заявителите избират без териториално ограничение от кой търговец на дребно, сключил договор с РЗОК, да получат одобрените помощни средства.

 В случаите, когато е издаден отказ да бъде отпуснато заявеното помощно средство, хората с увреждания имат право да подадат възражения до управителя на НЗОК към които могат да посочват и прилагат допълнителна информация или документи при непълнота на преписките, както и във връзка с мотивите за отказа. Също така, те имат право и да обжалват отказите по съдебен ред пред Административния съд.

 

 

Върни се в началото на страницата
Управление на вашата поверителност

За оптималната работа на интернет страницата, порталът на НЗОК и нашите партньори използваме технологии, за да съхраняваме и/или да имаме достъп до информация за устройството Ви – бисквитки или cookies. Приемайки тези технологии, Вие позволявате на НЗОК и на партньорите ни да обработваме лични данни на този сайт, като поведението Ви или уникални идентификатори за Вашето устройство. Несъгласието или отмяната на съгласие може да се отрази неблагоприятно върху някои характеристики или функции.

Кликнете долу, за да се съгласите с гореспоменатото или да направите конкретен избор, включително да упражните правото си на несъгласие с това компании да обработват лична информация, базирана на легитимен интерес, а не съгласие. Можете да промените избора си по всяко време, като кликнете върху „Настройки“ по-долу.

Използваме данните ви за:

  • Точни данни за географско позициониране и идентификация чрез сканиране на устройства
  • Персонализирани реклами и съдържание, измерване на реклами и съдържание, статистика за аудиторията и разработване на продукти
  • Строго необходими бисквитки
  • Функционални
  • Аналитични
  • Реклама
  • Бисквитки за функции, анализ, рекламни (не-IAB доставчици) и социални медии