ДАННИ ЗА ЛЕГЛА В ЛЕЧЕБНИТЕ ЗАВЕДЕНИЯ ЗА БОЛНИЧНА ПОМОЩ ПО ДОГОВОР С НЗОК КЪМ 30.01.2022г.
31/01/2022На 10 септември 2021 г. Народното събрание гласува Закон за изменение и допълнение на Закона за бюджета на Националната здравноосигурителна каса, като от резерва на институцията се освобождават средства за заплащане на медицинското изделие „тотална зъбна протеза“.
Актуализацията на бюджета на НЗОК сама по себе си не регламентира начина, по който да се заплащат протезите. В поредица срещи между управителя на НЗОК, Българския зъболекарски съюз (БЗС) и представители на зъботехниците, както и в кореспонденцията между страните, се търсеха възможности за изработване на условия, ред, механизъм и критерии за заплащане на тоталните зъбни протези.
По силата на чл. 45, ал.1, т. 12 от ЗЗО НЗОК заплаща за предписване и отпускане на медицински изделия и диетични храни за специални медицински цели, предназначени за домашно лечение на територията на страната, както и на медицински изделия, прилагани в болничната медицинска помощ:
- За медицински изделия, назначени за домашно лечение – на притежателите на разрешения за търговия на дребно с лекарствени продукти;
- За медицинските изделия, прилагани в болничната медицинска помощ – на изпълнители на болнична медицинска помощ, на производители или търговци на едро с медицински изделия/техни упълномощени представители;
- За медицинските изделия, помощните средства, приспособленията и съоръженията за хора с увреждания – на лица, осъществяващи дейности по предоставяне и ремонт на помощни средства, приспособления, съоръжения и медицински изделия за хора с увреждания, регистрирани като търговци и вписани в регистъра на лицата, осъществяващи дейности по предоставяне и ремонт на помощни средства, съоръжения и медицински изделия за хората с увреждания.
Класификацията на тоталните зъбни протези като „медицински изделия, изработени по поръчка“ поставя въпроса за относимостта на описаните по-горе законови норми към тях, по-точно доколко тези медицински изделия попадат в тази законова регламентация. Заплащането на производителя е предвидено само за медицинските изделия, прилагани в болничната медицинска помощ, каквито тоталните зъбни протези не са.
Условията, редът, механизмът и критериите за заплащане на съответните лекарствени продукти, медицински изделия, диетични храни за специални медицински цели и високоспециализирани апаратури/уреди за индивидуална употреба се определят с наредба, издадена от министъра на здравеопазването по предложение на Надзорния съвет на НЗОК. В този смисъл, условията, редът, механизмът и критериите за заплащане на тоталните зъбни протези следва да намерят своята регламентация и в подзаконовата нормативна уредба, а именно и в Наредба №10 от 2009 г. Това ще бъде възможно при съответната нормативна промяна в Закона за здравното осигуряване. В разпоредбата на чл. 45, ал. 15 от ЗЗО към настоящия момент не се предвижда възможност медицинско изделие по поръчка да се заплаща на неговия производител, каквато е самостоятелната медико-техническа лаборатория по смисъла на чл. 18, ал. 2 от Закона за лечебните заведения или на медицинския специалист, издал писменото задание за изработването на медицинското изделие.
Представителите на зъботехниците предлагат да бъде регламентирано в Националния рамков договор за денталните дейности (НРД за ДД) задължението на лекаря по дентална медицина за „писмено предписание за изработка на зъбните протези“. Няма окончателно становище по този въпрос от БЗС, от които същото е изискано.
Въвеждането на писменото предписание за изработка на зъбните протези от лекаря по дентална медицина е част от процес, който изисква редица законови и подзаконови нормативни промени.
НЗОК е информирала многократно за гореизложеното БАЗ и Министерството на здравеопазването, тъй като промяната в законодателството се инициира от лицата, които по закон притежават правото на законодателна инициатива.