26 години Национална здравноосигурителна каса

11/04/2025

Националната здравноосигурителна каса (НЗОК) започва работа на 15 март 1999 г. Година по-рано се въвежда задължителното здравно осигуряване и за първи път се  появява понятието общопрактикуващ лекар.

Първият бюджет на НЗОК е изготвен през 2000 г. Тогава, за плащане на здравни услуги, Здравната каса разполага с малко над 257 млн. лв..

Още една важна дата - 27.04.2000 г.. Тогава е подписан първият Национален рамков договор -първият нормативен акт, подписан на консенсусна основа. С него се определят правата и задълженията на Здравната каса – от една страна и България лекарски и зъболекарски съюз - от друга.

Едва 50 аптеки пък стават първите договорни партньори на НЗОК, а здравноосигурените могат да получат лекарствата си само на територията на областта, в която живеят.

Лечебните заведения за болнична помощ се включват в Националния рамков договор през 2001г., като по същото време се разработват и първите клинични пътеки.

2006-а е годината, през която се въвежда изискването за профилактичен преглед при общопрактикуващия лекар за всички пълнолетни, а година по-късно започва издаването на Европейски здравноосигурителни карти. Така всеки българин, платил здравноосигурителните си вноски, има право на безплатна спешна помощ извън границите на страната ни.

През 2010 г. е изградено електронното здравно досие, което може да се види от всеки пациент с уникален код за достъп. От 2024г., чрез приложението Е-здраве, можем да проследим здравната си история и през мобилния телефон.

Структурата на институцията включва Централно управление, със седалище в София, и районни клонове във всеки от 28-те областни центрове на България.

Вече 26 години в тях Ви обслужват десетки служители, които отговорят по телефона, писмено или в приемните на многобройните Ви въпроси.

Знаем, че понякога има недоволни сред Вас от нашите отговори, има разочаровани, има и изнервени. Това е повод за анализ от наша страна, за да разберем причините за това недоволство и да променим, каквото е необходимо, за да бъдем полезни, изчерпателни и толерантни, адекватни на очакванията Ви. И да докажем, че наистина институцията е „НЗОК за теб“.

Проучваме непрекъснато нивото на Вашата удовлетвореност чрез анкетни карти за изследване на удовлетвореността на потребителите, ползващи административни услуги,  по метода „извършване на анкетни проучвания“.

Затова ни е особено приятно, когато получаваме добри думи от Вас, чрез които ни благодарите, подкрепяте и окуражавате. И най-важното: давате Вашата оценка за работата на държавните институции.

Ето какво споделяте от:

Добрич: имате индивидуален подход към всеки връщате позитивното отношение към държавната администрация въобще!

Пловдив: Очаквах да получа типичния чиновнически безполезен отговор. Вместо това получих точна, изчерпателна и насочваща информация.

Смолян-експерти отзивчиви, бързо и професионално обслужване. Нещо, с което много рядко се сблъскваме в държавните институции.

  • Служителката, която ме обслужи, допринася изключително много за повишаването на доверието и уважението към институцията, която представлявате.

Сред благодарилите за доброто отношение и бързото обслужване има както официални институции, като посолства, консулства и чужди представителства, така и неправителствени организации и граждани на България или чужденци, които са имали досег с българската здравна система.

Добрите думи са по повод както на обикновените услуги, които НЗОК/РЗОК предоставя на гражданите, така и при решаването на сложни казуси, за които освен професионализъм и компетентност, се е изисквала и адекватна и бърза реакция. Доказват го много писма, получени в централното управление на НЗОК, по повод лечението на деца и възрастни в чужбина. Ето част от споделеното:

  • През последните три години животът ме сблъска с коварното заболяване, преминаване през редица изпитания и трудности, и лечение, което продължава и сега. Това е изпитание не само за мен, но и за моето семейство и близки. Тези предизвикателства на съдбата, нямаше да успеем да преодолеем, без професионалната отдаденост, човечността, загрижеността и бързите действия от страна на екипа на дирекцията, за солидарността и вниманието, което отделиха в моя случай. Бъдете все така всеотдайни, влагайки цялото си сърце и душа, защото Вие не само спасявате животи, но и вдъхвате кураж за живот! Щастие е, че има такива хора като Вас! Още веднъж благодаря за проявеното хуманно и високо професионално отношение към мен.
  • Благодаря на всички служители, които помагат на мен и на останалите родители на деца със заболявания, чието лечение е дълготрайно, майка на момиче, лекувано в чужбина
  • Успяхме да изпратим за белодробна трансплантация в Париж нашето дете и то бе успешно трансплантирано. Изказвам благодарност за съвместната ни работа, пише професор от софийска болница, с когото НЗОК съвместно е работила по решаване на случая с болното дете.

Доброто е заразно!

Затова и са особено ценни думи на оценка за нашата работа като тези, идващи от:

Варна: Точни, бързи, любезни, усмихнати, уникални служители! Ценете ги!

Враца: искам да благодаря на хората, експертите и човеците, които работят в здравната каса

Добрич: В днешното забързано и напрегнато ежедневие рядко срещаме добро отношение и е редно това да се отбележи! Пиша от името на баща си.

Русе: Трогнахте ме! Благодаря Ви! Връщате вярата ми в добрите хора!

Текст от анкетна карта:  останах супер очарован от приятното отношение, рядко ми се случва след посещение в държавни институции да остана толкова доволен. Доброто е заразно! Дерзайте, мили хора!

През всички 26 години целта на НЗОК е една – да осигурява и гарантира свободен и равнопоставен достъп до медицинска помощ за всеки здравноосигурен.

Благодарим за доверието!

Върни се в началото на страницата
Управление на вашата поверителност

За оптималната работа на интернет страницата, порталът на НЗОК и нашите партньори използваме технологии, за да съхраняваме и/или да имаме достъп до информация за устройството Ви – бисквитки или cookies. Приемайки тези технологии, Вие позволявате на НЗОК и на партньорите ни да обработваме лични данни на този сайт, като поведението Ви или уникални идентификатори за Вашето устройство. Несъгласието или отмяната на съгласие може да се отрази неблагоприятно върху някои характеристики или функции.

Кликнете долу, за да се съгласите с гореспоменатото или да направите конкретен избор, включително да упражните правото си на несъгласие с това компании да обработват лична информация, базирана на легитимен интерес, а не съгласие. Можете да промените избора си по всяко време, като кликнете върху „Настройки“ по-долу.

Използваме данните ви за:

  • Точни данни за географско позициониране и идентификация чрез сканиране на устройства
  • Персонализирани реклами и съдържание, измерване на реклами и съдържание, статистика за аудиторията и разработване на продукти
  • Строго необходими бисквитки
  • Функционални
  • Аналитични
  • Реклама
  • Бисквитки за функции, анализ, рекламни (не-IAB доставчици) и социални медии