Възстановяване на разходи за лечение в чужбина
От: Р** З** Зададен на: 16.05.2022 Отговорен на: 17.05.2022Категория
Онлайн консултации
Въпрос
Здравейте, По време на кратък престой в Италия ми се наложи спешна операция за залепване на ретината. Има ли възможност разходите за операцията или част от тях да ми бъдат възстановени. Аз съм здравноосигурени без прекъсвания. Документи относно операцията и разходите мога да предоставя. Поздрави
Отговор
ЕЗОК покрива спешна и/или неотложно необходима медицинска помощ при временен престой в държави от Европейския съюз (ЕС), т.е. когато е налице внезапно възникнало остро медицинско състояние или обострено хронично заболяване, и когато пациентът не може да се завърне в собствената си държава на здравно осигуряване, без да наруши предварително планирания срок на временен престой в другата държава.
Ако сте заплатили за оказаната медицинска помощ, Вие имате право да подадете заявление и да кандидатствате пред НЗОК за възстановяване на разходите срещу представяне на оригиналните финансови и медицински документи от чужбина.
За сметка на пациента остават всички потребителски такси и законово регламентирани доплащания, които се заплащат и от осигурените граждани в държавата по временния престой (в случая Италия ).
За възстановяване на такива разходи важни предпоставки са:
- Вие да сте здравноосигурено лице в НЗОК с непрекъснати здравноосигурителни права към момента на получаване на медицинската помощ;
- оказаната медицинска помощ да фигурира в пакета от медицински дейности, заплащани от публичната система на здравеопазване на Италия ;
- медицинската помощ да е оказана от изпълнител на медицинска помощ чрез публичната система на здравеопазване в Италия;
- заплатената сума за оказаната медицинска помощ не представлява потребителска такса или не е дължимата от пациента част от стойността на лечението, установена в законодателството на Италия- т.е. ако местната здравноосигурителна система предвижда доплащане от пациентите за определени видове медицински услуги, или законово регламентирана потребителска такса, тя се заплаща и от българските граждани, като заплатената сума не подлежи на възстановяване;
- оказаната медицинска помощ не е планова помощ;
Документите за възстановяване на средствата се подават на място - в Централното управление на НЗОК (адрес: ул. „Кричим“ №1, гр. София, п.к.1407), в съответната РЗОК или по пощата. В случай че документите ще се изпратят по пощата, препоръчително е да се използва услугата „Обратна разписка“.
Информация за процедурата и необходимите документи, които трябва да се приложат към заявлението, е публикувана на интернет страницата на НЗОК в рубрика „Международни въпроси “ – линк „Европейска интеграция“ – подлинк „Възстановяване на разходи, заплатени от здравноосигурени граждани за оказана спешна и неотложно необходима медицинска помощ при престой в друга държава в ЕС“ (https://www.nhif.bg/page/196).
При необходимост от консултация и допълнителни разяснения по случая може да се обадите на тел: +359 2 965 9116 в ЦУ на НЗОК.