Клиника по лицево-челюстна хирургия
От: Р** М** Зададен на: 06.12.2010 Отговорен на: 08.12.2010Категория
Онлайн консултации
Въпрос
Съпругът ми е диабетик. Постъпи с направление по спешноств Клиниката по лицево-челюстна хирургия с много тежка инфекция на челюстта, предизвикана от неправилно растящ мъдрец. Ограничиха леко възпалението, отокът стои и му заявиха, че го изписват така и трябва да си търси частен лекар за отстраняването на мъдреца, което по тяхно мнение е спешно и абсолютно наложително. Препоръчват, естествено, специалист от клиниката, но на частно. Кой носи отговорност в този случай за опасността от ново обостряне на инфекцията при операция извън болнично заведение при тежък диабет? За какво става дума в случая - за корупция на работещите в клиниката или за пълна безотговорност?
Отговор
Принципно, НЗОК заплаща за екстракция на зъб, без да е конкретизиран видът на зъба. Екстракцията на мъдреци може да бъде усложнена и затруднена. В случаите, когато зъбът е ретиниран – това е дейност, за която НЗОК заплаща по клинична пътека в условията на болнична помощ.
Необходимостта от хоспитализация се преценява от съответното болнично лечебно заведение. Има индикации, заложени в съответната клинична пътека, които трябва да са налице, за да се извърши оперативна намеса в болнични условия.
НЗОК заплаща болничното лечение на здравноосигурени граждани по различни клинични пътеки в областта на лицево-челюстната хирургия: • Оперативни процедури в лицево-челюстната област с много голям обем и сложност; • Оперативни процедури в лицево-челюстната област с голям обем и сложност; • Оперативни процедури в лицево-челюстната област със среден обем и сложност; • Хирургично лечение на заболявания на слюнчените жлези; • Хирургично лечение на възпалителни процеси в областта на лицето и шията; • Консервативно лечение при хирургични заболявания в лицево-челюстната област; • Хирургично лечение на вродени малформации в лицево-челюстната област; • Лечение на фрактури на лицевите и челюстни кости; Ортогнатична хирургия.
Лечебното заведение за болнична помощ трябва да има сключен договор с РЗОК/НЗОК за съответната клинична пътека/дейност.
При нарушаване на правата на здравноосигурените лица, свързани с оказаната медицинска и дентална помощ от лекари, лекари по дентална медицина или лечебни заведения за болнична помощ, сключили договор с Националната здравноосигурителна каса, гражданите имат право да подават писмени жалби до директора на съответната районна здравноосигурителна каса по местоживеене (РЗОК) или до Националната здравноосигурителна каса (НЗОК) – София 1407, ул. „Кричим” № 1. За изясняване на фактите, изложени в жалбата, се назначава проверка по документи на изпълнителя на медицинска помощ или на лечебното заведение, като жалбоподателят задължително се уведомява за резултатите.
Когато жалбата Ви е свързана с качеството на оказаната медицинска помощ, може да подадете жалба до районните центрове по здравеопазване (РЦЗ), които са структури към министерството на здравеопазването (МЗ) или до изпълнителна агенция "Медицински одит" към МЗ ( до доц. д-р Златица Петрова – изпълнителен директор на горепосочената агенция, на адрес – бул.”Георги Софийски” №3, гр.София 1606).