Здравна книжка, услуги, зъболекари

От: Н** И** П** Зададен на: 13.04.2018   Отговорен на: 23.04.2018

Категория

Онлайн консултации

Въпрос

Здравейте, Изключително съм изумена от услугите, които Дентална клиника ...... предоставя. Питах, работят със здравната каса. Уговорих час по телефона и отивам. Пратиха ме при д-р И. Още от първия ден се почнаха нередностите: 1. Питам колко ще ми струва кариеса на зъба след като вече е запълнен с лекарство и госпожата ме праща да си ходя вкъщи, и да се върна следващата седмица. Отговаря ми се - 25 лв трябва да си доплатя, защото здравата каса покрива само 25лв, а той струва 50. Давам 25 лв. Касова бележка или документ не получавам. Питам: добре следващия път като дойда колко пари да си приготвя? А нищо, нищо, няма да даваш повече. Отивам следващата седмица и ми прави пломба на този зъб и почва да работи съседния, тъй като и на него се беше образувал кариес. Втория веднага го пломбира без лекарства. Равносметката е, че един зъб не струва 50 лв минус 25 от Здравната каса както предния път ми беше казала. За първия зъб ми взе още 40 лв. А втория - Е на него няма да пишем калция само 40 ще ми доплатиш. Така първия за първия зъб ми взе общо 65 лв, а за втория 40. Това е което доплащах без парите от касата. Ценоразпис в кабинета й няма. След като е извършена дадена услуга чак тогава се разбира нейнато цена. Касови бележки и документи не се издават. Това ми се струва доста нередно. Освен това цените на услугите са доста завишени, при положение, че миналата година ми правиха кариес на друго място и там доплатих 15лв. Между 15лв и 65 - разликата е в пъти. Има ли някакъв таван на цените, които зъболекарите могат да вземат или няма? 2. По фрапантното нещо беше, че Здравната си книжка трябвало да й я оставя, тъй като се сменяли кодове от касата и нямало как да ми я попълни веднага. Видях купища със Здравни книжки на бюрото й. И я попитах ако й оставя книжката, кога да дойда да си я взема? Аз ще ти се обадя,беше отговорът. Чаках 2 седмици и обаждане не получих, затова отидох на място да си взема книжката. Дадоха ми книжката, но ми записаха всички лични данни от нея. Искам да попитам това обичайна практика ли е? Нормално ли е да се работи така? Могат ли да ми се събират личните данни по този начин, та аз дари не знам какви услуги ще ми напишат след това, че съм ползвала от касата. Има ли къде да проверя какво са ми написали, че съм ползвала. И като нямам написано нищо в книжката в момента, мога ли да отида при друг зъболекар и да използвам последната услуга,която ми се полага от касата за тази година? 3. Преди години пак бях ходила в тази клиника при жена доктор, не й помня името. Сега виждам, че не ми пише женско име в Здравната книжка, а пише д-р С. Това обичайна практика ли е да се пишат други доктори? Благодаря! Поздрави, Николета Попова

Отговор

Уважаема госпожо Попова,
Като здравноосигурено лице над 18-годишна възраст, Вие имате право на следния пакет дентални дейности за 2018 г:
- обстоен преглед със снемане на зъбен статус, веднъж за съответната година, за който трябва да доплатите 1.80 лв.;
-   до три лечебни дейности, които могат да бъдат:
- обтурация с амалгама или химичен композит, за която трябва да доплатите 4.00 лв.;       
 -  екстракция на постоянен зъб с анестезия, за която трябва да доплатите 4.00 лв.
От друга страна следва да имате предвид, че съгласно чл. 108 от НРД за денталните дейности за 2018 г. изпълнителят на дентална помощ има право на пряко заплащане или доплащане от здравноосигуреното лице  за дентално лечение, което е извън обхвата на полагащия се пакет и обем дейности по линия на  НЗОК, или когато лицето изрично предпочете методики или материали, невключени в посочения пакет.  
Относно въпроса за здравноосигурителната Ви книжка, тя се предоставя на лекаря по дентална медицина, който вписва в книжката манипулациите след извършването им, и се връща на пациента.
За да бъдат предприети действия за изясняване на обстоятелствата по случая, може да подадете заявление/жалба - лично или по пощата, до директора на съответната районна здравноосигурителна каса (РЗОК), с която лечебното завдение е сключило договор (в конкретния случай РЗОК София-град, 1408 София , ул. “Енос” 10, вх. Б). В жалбата следва да бъде предоставена конкретна информация, придружена със съответната медицинска документация, с която разполагате.              
Върни се в началото на страницата
Управление на вашата поверителност

За оптималната работа на интернет страницата, порталът на НЗОК и нашите партньори използваме технологии, за да съхраняваме и/или да имаме достъп до информация за устройството Ви – бисквитки или cookies. Приемайки тези технологии, Вие позволявате на НЗОК и на партньорите ни да обработваме лични данни на този сайт, като поведението Ви или уникални идентификатори за Вашето устройство. Несъгласието или отмяната на съгласие може да се отрази неблагоприятно върху някои характеристики или функции.

Кликнете долу, за да се съгласите с гореспоменатото или да направите конкретен избор, включително да упражните правото си на несъгласие с това компании да обработват лична информация, базирана на легитимен интерес, а не съгласие. Можете да промените избора си по всяко време, като кликнете върху „Настройки“ по-долу.

Използваме данните ви за:

  • Точни данни за географско позициониране и идентификация чрез сканиране на устройства
  • Персонализирани реклами и съдържание, измерване на реклами и съдържание, статистика за аудиторията и разработване на продукти
  • Строго необходими бисквитки
  • Функционални
  • Аналитични
  • Реклама
  • Бисквитки за функции, анализ, рекламни (не-IAB доставчици) и социални медии