възстановяване на сума за закупени патерици

От: Д** А** Зададен на: 22.04.2025   Отговорен на: 24.04.2025

Категория

Онлайн консултации

Въпрос

Здравейте, баща ми претърпя операция - смяна на тазобедрена става в болница "Лозенец". Какъв е редът за възстановяване на сумата за закупените от мен патерици, които са упоменати в епикризата на лечебното заведение и съответно имам фактура за закупуването им.

Отговор

НЗОК не възстановява финансови средства за закупуване на помощни средства.
Съгласно чл. 73, ал. 1 от Закона за хората с увреждания (ЗХУ): „Хората с увреждания имат право на помощни средства, приспособления, съоръжения и медицински изделия (ПСПСМИ) извън обхвата на задължителното здравно осигуряване, определени индивидуално с медицински документ, издаден от лекарските консултативни комисии, ТЕЛК или НЕЛК, въз основа на конкретните им нужди и съгласно спецификация, утвърдена от Националната здравноосигурителна каса”. Съгласно разпоредбата на  чл. 71, ал. 1 от ЗХУ, преценката за необходимостта от ПСПСМИ се извършва от ЛКК/ТЕЛК по профила на заболяването.
За да бъдат отпуснато ПСПСМИ, необходимо е да бъде издаден медицински протокол от ЛКК по профила на заболяването или експертно решение на ТЕЛК/НЕЛК с предписани ПСПСМИ. Предписването се извършва по спецификацията на НЗОК.
Списъкът-спецификация на ПСПСМИ за хора с увреждания, които се заплащат от НЗОК е публикуван на интернет страницата на институцията в рубрика „Помощни средства“.
След като се издаде протокол/решение за предписване на  ПСПСМИ, задължение на ЛКК/ТЕЛК е да подаде електронно заявление към НЗОК за разглеждане на предписаните ПСПСМИ. Пред ЛКК/ТЕЛК  заявителя или упълномощено лице попълва заявление на хартия, с което се съгласява с предписаните ПСПСМИ и необходимостта от предоставянето им.
Непосредствено след това експертни комисии в НЗОК/РЗОК ще разгледат електронното заявление и ще издадат одобрение или мотивиран отказ. За съответното обстоятелство  лицето се информира, чрез писмо и по телефон (SMS и VIBER известяване), съгласно посочения адрес и телефонен номер в заявлението. Не е необходимо да се посещава РЗОК.
Върни се в началото на страницата
Управление на вашата поверителност

За оптималната работа на интернет страницата, порталът на НЗОК и нашите партньори използваме технологии, за да съхраняваме и/или да имаме достъп до информация за устройството Ви – бисквитки или cookies. Приемайки тези технологии, Вие позволявате на НЗОК и на партньорите ни да обработваме лични данни на този сайт, като поведението Ви или уникални идентификатори за Вашето устройство. Несъгласието или отмяната на съгласие може да се отрази неблагоприятно върху някои характеристики или функции.

Кликнете долу, за да се съгласите с гореспоменатото или да направите конкретен избор, включително да упражните правото си на несъгласие с това компании да обработват лична информация, базирана на легитимен интерес, а не съгласие. Можете да промените избора си по всяко време, като кликнете върху „Настройки“ по-долу.

Използваме данните ви за:

  • Точни данни за географско позициониране и идентификация чрез сканиране на устройства
  • Персонализирани реклами и съдържание, измерване на реклами и съдържание, статистика за аудиторията и разработване на продукти
  • Строго необходими бисквитки
  • Функционални
  • Аналитични
  • Реклама
  • Бисквитки за функции, анализ, рекламни (не-IAB доставчици) и социални медии