Перука

От: Д** К** Зададен на: 21.04.2025   Отговорен на: 23.04.2025

Категория

Онлайн консултации

Въпрос

Здравейте, На дъщеря ми, която е на 16 години е установено автоимунно заболяване, след продължителна нелечима алопеция. Какви са стъпките за получаване на перука по здравна каса и другият ми въпрос е дали можем да подадем документи за ТЕЛК освидетелствне? Благодаря предварително

Отговор

За предписване и отпускане на перука е необходим медицински протокол от  специализирана ЛКК  по профила на заболяването или експертно решение на ТЕЛК/НЕЛК.
В случаите, когато няма специализирана ЛКК по профила на заболяването, медицинският протокол може да се издава от специализирана ЛКК към комплексен онкологичен център (КОЦ) или към специализирана болница за активно лечение по онкология (СБАЛО) или от специализирана ЛКК, разкрита в лечебно заведение за болнична помощ с клиника/отделение по хирургия.
Предписването се извършва по спецификацията на НЗОК. Списъкът-спецификация с определени и групирани помощни средства, приспособления, съоръжения и медицински изделия (ПСПСМИ) за хора с увреждания е публикуван на интернет страницата на НЗОК в  рубрика „Помощни средства“, подрубрика „Спецификации за ПСПСМИ и ремонтни дейности", секция „Списък-спецификация за ПСПСМИ и ремонтни дейности“.
За издаване на протокол/решение за предписване ПСПСМИ от ЛКК лицата  трябва да бъдат насочени от общопрактикуващия (личния) им лекар с „Талон за медицинска експертиза“ (бл. МЗ-НЗОК № 6).     
След като се издаде протокол/решение за предписване на  ПСПСМИ, задължение на ЛКК/ТЕЛК е да подаде електронно заявление към НЗОК за разглеждане на предписаните ПСПСМИ. Към протокола/решението се попълва на място заявление за съгласие с предписаните ПСПСМИ. То може да бъде подадено и от упълномощено лице.
Непосредствено след това експертни комисии в НЗОК/РЗОК ще разгледат електронното заявление и ще издадат одобрение или мотивиран отказ. За съответното обстоятелство ще бъдете информирани чрез писмено съобщение на посочена от Вас електронна поща и/или по телефон. Не е необходимо да се посещава офис на РЗОК.
Издадените одобрения съдържат регистрационен номер, дата на издаване, имената и НЗОК-кодовете на заявените ПСПСМИ,
Одобрено помощно средство може да се получи от всяка фирма или търговец, сключил индивидуален договор с РЗОК, без териториално ограничение. На интернет страницата на НЗОК в рубрика „Помощни средства“- подрубрика „Договаряне с търговци“ е публикуван „Актуализиран списък на сключени договори с търговци, осъществяващи дейности по предоставяне на помощни средства, приспособления, съоръжения и медицински изделия /ПСПСМИ/ и ремонтни дейности за 28-те РЗОК“.
Справка за сключени договори с търговци на дребно по области, предоставящи ПСПСМИ, в това число изработване и ремонт, заплащани от НЗОК, е възможно да направите и чрез електронната услуга „Търговци на ПСПСМИ сключили договор с НЗОК“  на портала на НЗОК - https://reports.nhif.bg/R4/
Относно възможността за подаване на документи за  освидетелстване от  ТЕЛК - всеки гражданин на Република България (негов законен представител/настойник) има право да подаде заявление-декларация за освидетелстване от ТЕЛК, при наличие на медицинска документация, удостоверяваща здравословното му състояние.
Първо следва да се обърнете към личния лекар на детето, който съобразявайки се с конкретното здравословно състояние и тежестта на заболяванията, ще Ви предостави необходимите разяснения.
ще даде разяснения относно освидетелстване от ТЕЛК, като вземе предвид заболяванията и тяхната тежест.
Тъй като съгласно Наредбата за медицинската експертиза и Правилника за устройството и организацията на работа на органите на медицинската експертиза и на регионалните картотеки на медицинските експертизи (РКМЕ) Министерството на здравеопазването и регионалните здравни инспекции (РЗИ) организират и ръководят медицинската експертиза, конкретна информация за начина на явяване, освидетелстване/преосвидетелстване следва да получите от компетентните институции.  Информация по въпроса може да намерите и на интернет страницата на НЕЛК: https://www.nelk.bg/chesto-zadavani-vuprosi

 

Върни се в началото на страницата
Управление на вашата поверителност

За оптималната работа на интернет страницата, порталът на НЗОК и нашите партньори използваме технологии, за да съхраняваме и/или да имаме достъп до информация за устройството Ви – бисквитки или cookies. Приемайки тези технологии, Вие позволявате на НЗОК и на партньорите ни да обработваме лични данни на този сайт, като поведението Ви или уникални идентификатори за Вашето устройство. Несъгласието или отмяната на съгласие може да се отрази неблагоприятно върху някои характеристики или функции.

Кликнете долу, за да се съгласите с гореспоменатото или да направите конкретен избор, включително да упражните правото си на несъгласие с това компании да обработват лична информация, базирана на легитимен интерес, а не съгласие. Можете да промените избора си по всяко време, като кликнете върху „Настройки“ по-долу.

Използваме данните ви за:

  • Точни данни за географско позициониране и идентификация чрез сканиране на устройства
  • Персонализирани реклами и съдържание, измерване на реклами и съдържание, статистика за аудиторията и разработване на продукти
  • Строго необходими бисквитки
  • Функционални
  • Аналитични
  • Реклама
  • Бисквитки за функции, анализ, рекламни (не-IAB доставчици) и социални медии