Има ли Спешното достъп до досието на пациента?

От: I** D** Зададен на: 30.03.2025   Отговорен на: 02.04.2025

Категория

Онлайн консултации

Въпрос

здравейте, наложи се да викам бърза помощ за майка ми, която не се чувстваше добре. закараха я в Пирогов, където лекаря започна да я разпитва, какви лекарства пие. тя не можеше да отговори на въпросите му, аз също не знам дословно всичките и лекарства, но му казах, че са изписани по каса и ги взимаме всеки месец с рецепта от аптека.. помолих го да погледне в досието ма майка ми и да ги види от там. отговори ми, че нямат достъп до здравните досиета?! наистина ли това е така? и как се очаква , човек със спешен проблем, да може да отговори адекватно? ами ако е в безсъзнание? с уважение и. д.

Отговор

Електронното здравно досие на всеки пациент е част от Националната здравно-информационна система (НЗИС), която e създадена и се поддържа от Министерството на здравеопазването (МЗ). Правилата за работа със системата и правата за достъп до нея се определят от МЗ. Въпроси касаещи Електронното здравно досие следва да се отправят към Министерство на здравеопазването, в качеството му на администрираща институция.
Персонализираната информационна система на НЗОК (ПИС на НЗОК) предоставя възможност на здравноосигурените лица (ЗОЛ) за електронен достъп до информацията, свързана с ползваната от тях медицинска и дентална помощ, отчетена и заплатена от институцията. Информацията, която НЗОК събира и обработва, е информация за извършената на ЗОЛ медицинска дейност, отчетена от договорните партньори на НЗОК – изпълнители на извънболнична, болнична медицинска помощ и аптеки.ПИС предоставя следната възможност за вход: с цифров сертификат - издадени от лицензирани доставчици на удостоверителни услуги или с уникален код за достъп (УКД), който се издава чрез подаване на заявление в районните здравноосигурителни каси (РЗОК) или с персонален идентификационен номер – издаден от НАП.
В ПИС на НЗОК има разработена функционалност, която позволява договорните партньори на НЗОК да имат достъп до медицинската информация на здравноосигурените лица в ПИС на НЗОК, но само ако ЗОЛ е предоставил права за достъп до пациентската си информация на лекаря. ЗОЛ може да предоставя права за достъп през профила си само при осъществен вход с цифров сертификат. Достъп до информацията могат да получат само лекари договорни партньори на НЗОК. НЗОК няма сключен договор със центровете за спешна медицинска помощ, респективно центовете нямат достъп до медицинската информация на ЗОЛ в ПИС на НЗОК.
Върни се в началото на страницата
Управление на вашата поверителност

За оптималната работа на интернет страницата, порталът на НЗОК и нашите партньори използваме технологии, за да съхраняваме и/или да имаме достъп до информация за устройството Ви – бисквитки или cookies. Приемайки тези технологии, Вие позволявате на НЗОК и на партньорите ни да обработваме лични данни на този сайт, като поведението Ви или уникални идентификатори за Вашето устройство. Несъгласието или отмяната на съгласие може да се отрази неблагоприятно върху някои характеристики или функции.

Кликнете долу, за да се съгласите с гореспоменатото или да направите конкретен избор, включително да упражните правото си на несъгласие с това компании да обработват лична информация, базирана на легитимен интерес, а не съгласие. Можете да промените избора си по всяко време, като кликнете върху „Настройки“ по-долу.

Използваме данните ви за:

  • Точни данни за географско позициониране и идентификация чрез сканиране на устройства
  • Персонализирани реклами и съдържание, измерване на реклами и съдържание, статистика за аудиторията и разработване на продукти
  • Строго необходими бисквитки
  • Функционални
  • Аналитични
  • Реклама
  • Бисквитки за функции, анализ, рекламни (не-IAB доставчици) и социални медии