Посещение на Спешно отделение в X

От: Е** Р** Зададен на: 18.03.2025   Отговорен на: 20.03.2025

Категория

Онлайн консултации

Въпрос

За първа година съм студентка в София и в неделя ми се наложи да посетя спешно отделение в X и по-специално гинеколигичния кабинет към спешното отделение. След прегледа ме попитаха дали ще остана за прием в болницата, но аз отказах и трябваше да заплатя 100 лв. За прегледа ми дадоха амбулаторен лист, а за заплатената такса-фактура. Въпросът ми е редно ли да заплащам преглед при положение, че съм здравноосигурено лице и посещението ми е било провокирано от силни болки, които не отшумяваха след прием на болкоуспокояващи и това е наложило да потърса спешна помощ?

Отговор

Министерството на здравеопазването е институцията, която заплаща за оказване на спешна медицинска помощ на пациенти, които са преминали през Центровете за спешна медицинска помощ (ЦСМП) или през спешните отделения на лечебните заведения за болнична помощ и не са хоспитализирани в същите лечебни заведения.При възникнал здравословен проблем, при който се налага посещение на общопрактикуващ лекар извън обявения му работен график, и състоянието не е спешно, здравноосигуреното лице може да се обърне за медицинска помощ към неговия заместник или към лекари в дежурни кабинети в медицински или диагностично-консултативни центрове на територията на населеното място, с които той е сключил договор. Общопрактикуващият (личният) лекар трябва да обяви на подходящо място пред кабинета си кой ще го замества през нощта, в празничните и в почивните дни, когато отсъства. Това изрично е посочено и в договора му с районната здравноосигурителна каса. Ако личният лекар има договор напр. с т.нар. дежурен кабинет, може да потърсите медицинска помощ - между 20 ч. вечерта и 8 ч. сутринта през работните дни и денонощно през почивните и празничните дни, по повод остри и изострени хронични заболявания и състояния, при които медицинската помощ не може да бъде отложена във времето с цел да бъде изпълнена в рамките на утвърдения работен график на общопрактикуващия лекар.Когато случаят е спешен, пациентите следва да се обърнат към структурите на спешна помощ: спешен кабинет в лечебно заведение или към Бърза помощ. Лекарите преценят спешността на случая - дали състоянието е спешно/животозастрашаващо и необходимо ли е пациентът да постъпи в болница. Въпросът за оказване на спешна медицинска помощ е от компетенциите на Министерството на здравеопазването.
Върни се в началото на страницата
Управление на вашата поверителност

За оптималната работа на интернет страницата, порталът на НЗОК и нашите партньори използваме технологии, за да съхраняваме и/или да имаме достъп до информация за устройството Ви – бисквитки или cookies. Приемайки тези технологии, Вие позволявате на НЗОК и на партньорите ни да обработваме лични данни на този сайт, като поведението Ви или уникални идентификатори за Вашето устройство. Несъгласието или отмяната на съгласие може да се отрази неблагоприятно върху някои характеристики или функции.

Кликнете долу, за да се съгласите с гореспоменатото или да направите конкретен избор, включително да упражните правото си на несъгласие с това компании да обработват лична информация, базирана на легитимен интерес, а не съгласие. Можете да промените избора си по всяко време, като кликнете върху „Настройки“ по-долу.

Използваме данните ви за:

  • Точни данни за географско позициониране и идентификация чрез сканиране на устройства
  • Персонализирани реклами и съдържание, измерване на реклами и съдържание, статистика за аудиторията и разработване на продукти
  • Строго необходими бисквитки
  • Функционални
  • Аналитични
  • Реклама
  • Бисквитки за функции, анализ, рекламни (не-IAB доставчици) и социални медии