Поради пребиваване години наред в страна извън европейския съюз здравноосигурителни права ми права бяха преустановени. През последните две години имам направени вноски и както разбирам от сайта и калкулатора на НАП трябва да доплатя до достигане на 60 месеца.
Моите въпроси са:
1. Какви са последователните стъпки за възстановяване на здравноосигурителните ми права? Първо в НАП и заплащане, после при вас, на кой адрес......?
2. Къде да извадя здравноосигурителна книжка и европейска здравноосигурителна карта?
3. Къде мога да получа Уникален Код за Достъп /УКД/ за НЗОК?
Благодаря предварително.
С уважение.
Отговор
1. При положение че сте пребивавали в държава извън ЕС, с която нямаме двустранна здравна спогодба, може да се обърнете към Националната агенция за приходите (НАП) относно начините на включването Ви в здравноосигурителната система на България. Това е институцията, в чиито задължения, произтичащи от Закона за здравното осигуряване (ЗЗО), влиза събирането на здравноосигурителни вноски и отговаря за здравноосигурителния статус на гражданите в България. В нейните компетенции са въпросите, свързани с освобождаването от здравноосигурителни вноски на българите в чужбина и последващото възстановяване на здравноосигурителните им права. В тази връзка документи, уреждащи здравноосигурителния статус на българските граждани, се подават в НАП.
В допълнение, на официалната интернет страница на НАП - www.nra.bg - меню Осигуряване" - "Здравно осигуряване" - "Българи в чужбина" е поместена информация по въпроса.
2. След като бъдете лице с непрекъснати права в България, съгласно ЗЗО и видно от справката в регистъра за здравно осигуряване на НАП, имате право да ползвате медицинска/дентална помощ в обхвата на пакета от здравни дейности, гарантиран от бюджета на НЗОК и по ред, определен за всички български здравноосигурени граждани, в т.ч. да Ви се издаде здравноосигурителна книжка (ЗОК) и европейска здравноосигурителна карта (ЕЗОК).
За издаването на ЕЗОК е необходимо да подадете лично или чрез упълномощено лице заявление по образец, на място, в един от дистрибуторските центрове (ДЦ) на Първа инвестиционна банка (ПИБ).
На интернет страницата на НЗОК - рубрика „За граждани“ – подрубрика „ЕЗОК“ - https://www.nhif.bg/bg/people/ezok са публикувани заявлението, което може да се разпечата, както и списъкът с 120 дистрибуторски центрове на ПИБ, в които се приемат заявленията. Издадената карта се получава от лицето по място на подаване на заявлението.
Предоставена е възможност гражданите да заявят издаването на ЕЗОК и онлайн чрез портала за електронни услуги на Министерството на електронното управление - www.eGov.bg . Услугата е достъпна на адрес: https://www.nhif.bg/bg/people/ezok или може да се избере от меню „Е-услуги“ на интернет страницата на НЗОК.
ЗОК се издава/получава в районната здравноосигурителна каса (РЗОК) по избор на личен лекар. Съгласно Наредбата за осъществяване правото на достъп до медицинска помощ НЗОК издава на всяко здравноосигурено лице здравноосигурителна книжка, като районните здравноосигурителни каси са създали организация за предоставянето им на гражданите. На място попълвате заявление по образец. Първата книжка е безплатна и в повечето случаи издаването й става веднага.
Координатите на районните здравноосигурителни каси са публикувани на интернет страницата на НЗОК - www.nhif.bg – рубрика „РЗОК“. За първоначално издаване на ЗОК може да се обърнете и към териториалните поделения/офиси на съответната РЗОК.
Ако при справка в РЗОК се установи, че имате издадена книжка, но тя е изгубена, тогава следва да подадете декларация на място в РЗОК. Здравноосигурителната книжка се обявява за невалидна от директора на РЗОК, а Вие заплащате съответната стойност на новата книжка, за което РЗОК издава документ. След представяне на документа за закупена здравноосигурителна книжка, получавате от РЗОК новата книжка, придружена с протокол по образец, която впоследствие представяте на личния лекар за заверка.
3. Уникалният код за достъп (УКД) се издава от всяка РЗОК независимо от местоживеенето на лицето, за определен единен граждански номер (ЕГН). Кодът е персонален, поради което заявление (по образец) за неговото издаване се подава лично, на място в РЗОК, срещу представяне на документ за самоличност и се получава на хартиен носител в запечатан плик - също лично, срещу разписка по образец. УКД се издава безплатно, в рамките на 3-5 минути.
Освен с УКД, Персонализираната информационна система (ПИС) на НЗОК - https://pis.nhif.bg/main предоставя възможност за достъп до електронното здравно досие чрез електронен подпис (вход с цифров сертификат) или с персонален идентификационен код (ПИК) на НАП.
За оптималната работа на интернет страницата, порталът на НЗОК и нашите партньори използваме технологии, за да съхраняваме и/или да имаме достъп до информация за устройството Ви – бисквитки или cookies. Приемайки тези технологии, Вие позволявате на НЗОК и на партньорите ни да обработваме лични данни на този сайт, като поведението Ви или уникални идентификатори за Вашето устройство. Несъгласието или отмяната на съгласие може да се отрази неблагоприятно върху някои характеристики или функции.
Кликнете долу, за да се съгласите с гореспоменатото или да направите конкретен избор, включително да упражните правото си на несъгласие с това компании да обработват лична информация, базирана на легитимен интерес, а не съгласие. Можете да промените избора си по всяко време, като кликнете върху „Настройки“ по-долу.
Използваме данните ви за:
Точни данни за географско позициониране и идентификация чрез сканиране на устройства
Персонализирани реклами и съдържание, измерване на реклами и съдържание, статистика за аудиторията и разработване на продукти
Строго необходими бисквитки
Функционални
Аналитични
Реклама
Бисквитки за функции, анализ, рекламни (не-IAB доставчици) и социални медии