Смяна на личен лекар

От: Д** И** Зададен на: 03/11/2023   Отговорен на: 09/11/2023

Въпрос

Здравейте! Майка ми претърпя тежък хеморагичен инсулт на 16.10.2023, след което последва операция на мозъка за премахване на хематом след кръвозилива - краниотомия на черепа. Две седмици лежа в реанимация, няколко дни в отделението, мислят скоро да я изпиват. Ако всичко е наред след 6 месеца предвиждат връщане на черепната кора. Засегнат е говора и преглъщането, разбира но не може да говори, двигателно - все още не може да ходи, но леакрите ни уверяват че не са засегнати двигателни функции. Имам няколко въпроса към вас: 1.Майка ми е с личен лекар и адресна регистрация в Сливен, беше транспортирана до София с линейка, за да и се извърши животоспасяващата операция. Ще се възтановява и ще се грижим за нея в София. Ще ни е нужен личен лекар в София, и евентуално рехабелитация по клинична пътека в София. Може ли да сменим личния лекар веднага предвид обстоятелствата и това че тя е в тежко здравословно състояние, какви документи ще са ни нужни за да може да се случи това? Трябва ли да и се направи адресна регистрация в София, за да може да се рехабелитира в болнично заведение в район София? 2.От всички болнични заведения за рехабелитация НЕ искат да приемат майка ми - от болниците в ххххххххххххххххххххх твърдят че за да я приемат за лечение, трябва да може да се храни сама и да може да се движи поне с проходилка. Към кое болнично заведение може да се обърнем за рехабелитация, физиотерапия, логопед и раздвижване след инсулт ? Съществува ли въобще такова болнично заведение, което помага на здравноосигорени граждани, преживели тежки случай на хемаротогичен инсулт? 3.Тъй като не може да намерим болнично заведение, което да е приеме, възтанови, рехабелитира след случилото се, ще я гледаме в домашни условия и ще се обръщаме към услугите на физотерапевти, логопеди, психолози. Какви са правата на майка ми в този случай, има ли право на помощ от държавата под каквато и да е форма, или рехабелитацията и физиотерапията са задължение на нейните също здравноосигорени близки? 4.За гледането в домашни условия ще са ни необходими медицинки консуматичи и медицинско легло, дали има някакви помощти в тази насока и към кого може да се обърнем за помощ и информация относно грижи за болен от негови близки след инсулт? Много благодаря предварително за търпението, за помощта и отговора от ваша страна! С уважение!

Отговор

Предвид очаквания продължителен престой на майка Ви в София, добре е да изберете нов личен лекар за нея, като направите постоянен избор на личен лекар през м. декември или временен избор на личен лекар с продължителност от 1 до 5 месеца. При извършване на постоянен или временен избор (формулярите може да се изтеглят от сайта на НЗОК – www.nhif.bg - рубрика „За граждани“, линк „Регистрационни форми за избор на общопрактикуващ лекар“), гражданите се ползват с всичките си права по реда на Закона за здравното осигуряване и на Националния рамков договор.
Следва да се има предвид, че при промяна на настоящия адрес, избор на личен лекар може да се извърши по всяко време от календарната година, независимо от нормативно определените срокове през м. юни и м. декември. За разяснения по избора на личен лекар може да се обърнете към РЗОК-София (Адресите и телефоните на РЗОК за връзка с граждани са публикувани на сайта на НЗОК в рубрика „РЗОК“).
Рехабилитация при пациенти, прекарали хеморагичен мозъчен инсулт, може да се осъществи в рамките на клинична пътека № 254 „Продължително лечение и ранна рехабилитация след острия стадий на исхемичен и хеморагичен мозъчен инсулт с остатъчни проблеми за здравето“. Клиничната пътека се изпълнява в лечебни заведения с разкрити легла за продължително лечение към клиника/отделение по нервни болести или отделение за продължително лечение с терапевтична насоченост и лекари със специалност по нервни болести и клиника/отделение по Физикална и рехабилитационна медицина. Необходимо е да се обърнете към лечебно заведение за болнична помощ, разполагащо с посочените структури.
Справка дали лечебното заведение за болнична помощ има сключен договор с НЗОК за съответната клинична пътека (КП), може да направите на сайта на НЗОК - www.nhif.bg - рубрика „Електронни услуги“ - линк „Търсене на договорни партньори и дейности“ -  „Болници“.  Има възможност за избор на област, община, населено място. Достатъчно е да кликнете върху съответния код - в случая P254.    
Списъкът-спецификация на помощните средства, приспособленията, съоръженията и медицинските изделия за хора с увреждания, които се заплащат от НЗОК, е публикуван на интернет страницата на институцията, рубрика „Помощни средства“. В този списък не е включен медицинско легло.
За отпускане на помощни средства, приспособления, съоръжения и медицински изделия (ПСПСМИ) е необходим медицински протокол от специализирана ЛКК или експертно решение на ТЕЛК/НЕЛК с предписани ПСПСМИ. Предписването се извършва по спецификацията на НЗОК.
За издаване на протокол/решение за предписване на ПСПСМИ от ЛКК здравноосигурените лица се насочват от общопрактикуващия (личния) им лекар с „Талон за медицинска експертиза“ (бл. МЗ-НЗОК № 6).
След като се издаде протокол/решение за предписване на ПСПСМИ, задължение на ЛКК/ТЕЛК е да подаде електронно заявление към НЗОК за разглеждане на предписаните ПСПСМИ. Пред ЛКК/ТЕЛК се попълва заявление на хартия за съгласие с предписаните ПСПСМИ и необходимостта от предоставянето им. Заявлението може да бъде подадено и чрез упълномощено лице. Не се изисква нотариална заверка на пълномощното. Непосредствено след това експертни комисии в НЗОК/РЗОК разглеждат постъпилите заявления, в резултат на което се издават одобрения или мотивирани откази. Издадените одобрения съдържат регистрационен номер, дата на издаване, имената и НЗОК-кодовете на заявените ПСПСМИ. Лицата с увреждания се информират за издадените одобрения или мотивирани откази чрез писмено съобщение и по телефон, съгласно посочения адрес и телефонен номер в заявлението. Не е необходимо да се посещава офис на РЗОК.
Върни се в началото на страницата
Управление на вашата поверителност

За оптималната работа на интернет страницата, порталът на НЗОК и нашите партньори използваме технологии, за да съхраняваме и/или да имаме достъп до информация за устройството Ви – бисквитки или cookies. Приемайки тези технологии, Вие позволявате на НЗОК и на партньорите ни да обработваме лични данни на този сайт, като поведението Ви или уникални идентификатори за Вашето устройство. Несъгласието или отмяната на съгласие може да се отрази неблагоприятно върху някои характеристики или функции.

Кликнете долу, за да се съгласите с гореспоменатото или да направите конкретен избор, включително да упражните правото си на несъгласие с това компании да обработват лична информация, базирана на легитимен интерес, а не съгласие. Можете да промените избора си по всяко време, като кликнете върху „Настройки“ по-долу.

Използваме данните ви за:

  • Точни данни за географско позициониране и идентификация чрез сканиране на устройства
  • Персонализирани реклами и съдържание, измерване на реклами и съдържание, статистика за аудиторията и разработване на продукти
  • Строго необходими бисквитки
  • Функционални
  • Аналитични
  • Реклама
  • Бисквитки за функции, анализ, рекламни (не-IAB доставчици) и социални медии