издаване на смъртен акт
От: П** М** К** Зададен на: 04.01.2017 Отговорен на: 09.01.2017Категория
Онлайн консултации
Въпрос
Живея в София на постоянен адрес на който е регистрирана и живееше и майка ми ,майка ми почина на 23.12.2016г. на 20км. .От София, там сегрижехме за нея със сестра ми последната година тъй като беше на легло и неподвижна .. на сутринта на 23 декември след дълго и настоятелно звънене личната лекарка вдигна телефона и като разбра че я търсим за смъртен акт ми отказа с обяснението че това НЕ Е нейно задължение а да извикам спешна помощ112 ,обадих се и на тях и те ми се изсмяха ,ние госпожо сме за живите не за умрели и ми затвориха .След дълги разправии по телефона с личната (още при първия разговор с личната предложихме да я вземем с наш автомобил да я закараме и върнем на място тя отказа ,имала си лични ангажименти) тя се съгласи с уговорката че ни прави услуга и не е нейно задължение ,и беше изненадана че от 112 и казаха че от 6г не издават те документ за естествена смърт в къщи,ТА ПИТАМ АЗ КОЙ Е ПРАВ В СЛУЧАЯ АЗ ,ЛИЧНАТА, 112 ,ДА НАПИШЕ ТОЗА АКТ ,ТОВА КОЕТО СТАНА НЕ Е НИКАК ЧОВЕШКО И ХУМАННО КЪМ ЧОВЕК КОЙТО СИ ОТИВА ОТ ТОЗИ СВЯТ ПОСЛЕДНО УВАЖЕНИЕ И ЗАДЪЛЖЕНИЕ НА МЕДИЦИНСКАТА БЮРОКРАЦИЯ В БЪЛГАРИЯ И ЗА ТОВА ЛИ ЩЕ ОБВИНЯВАМЕ ДРУГИ.
Отговор
Медицинските критерии и редът за установяване на смърт се определят с Наредба № 14 от 15.04.2004 г. на Министерството на здравеопазването. Съгласно наредбата установяването на смърт, настъпила извън лечебно заведение, се извършва от лекар/и, а при липса на лекар - от фелдшер. Към установяване на смъртта се пристъпва веднага след като стане известно нейното настъпване. Лекарят (фелдшерът), установили смъртта, попълват документа "Съобщение за смърт" съобразно формата, определена с Наредба № 42 от 2004 г. за въвеждане на Международната статистическа класификация на болестите и проблемите, свързани със здравето - десета ревизия (ДВ, бр. 111 от 2004 г.). Документът се попълва в три екземпляра.
Първият екземпляр се изпраща на длъжностното лице по гражданското състояние в общината, района, кметството или населеното място, на чиято територия е настъпило събитието. Вторият екземпляр се изпраща на съответната регионална здравна инспекция (РЗИ) в двумесечен срок от издаването му. Третият екземпляр остава на съхранение при лекаря/лечебното заведение. В случай че смъртта е установена в лечебно заведение, екземплярът се съхранява в създаден за целта регистър в лечебното заведение.
Националната здравноосигурителна каса (НЗОК) заплаща само за дейности в обхвата на Наредба №2 от 25 март 2016г. за определяне на основния пакет от здравни дейности, гарантиран от бюджета на НЗОК, издадена от министъра на здравеопазването, за които изпълнителите от първичната извънболнична медицинска помощ (общопрактикуващите/личните лекари) сключват договор с НЗОК. Издаването на "Съобщение за смърт" не фигурира в приложение №1 към чл.1, ал.1 „Първична извънболнична медицинска помощ“ към Наредба №2 от 25 март 2016г., поради което не е в правомощията на НЗОК да осъществява контрол.
Уточняваме по повод повторно зададения от Вас въпрос на 07.01.2017(събота) в 18:39 ч., че срокът за отговор е 3-5 дни, като такъв може да се получи и в рамките на деня, когато се задава въпросът, но това не е задължително, предвид големия брой постъпващи запитвания. Отговорите не следват реда на подаването на въпросите, а се публикуват на страницата само в работни дни. Желателно е потребителите да ги търсят по датата, на която са отправили запитването си (в случая - 04.01.2017 в 00:13 ч.) Това е написано и във въвеждащия текст на рубриката.