Решение на ТЕЛК

От: И** Зададен на: 08.08.2015   Отговорен на: 10.08.2015

Категория

Онлайн консултации

Въпрос

При настъпване на пенсионна възраст, продължава ли се телковото решение пожизнено? Възможна ли е проверка през сайта на НЗОК чрез ЕГН?

Отговор

Уважаема г-жо, в своите решенията ТЕЛК посочват срока на инвалидността и датата, на която изтича определеният срок на инвалидността.
Правото на пенсия за инвалидност се поражда от датата на инвалидизирането и се отпуска за срока на инвалидността.
Съгласно Наредбата за медицинската експертиза, срокът на инвалидността е от една до 3 години в зависимост от характера на увреждането, динамиката на неговото развитие и възможностите за възстановяване. При лица, придобили право на пенсия за осигурителен стаж и възраст по чл. 68 от Кодекса за социално осигуряване, се определя пожизнен срок на инвалидността. Преосвидетелстването на тези лица може да се извърши по тяхно искане или по искане на контролните органи  на медицинската експертиза  (чл. 69 ал. 1 и 7 от Наредбата за медицинската експертиза).
Националният осигурителен  институт  (НОИ) отпуска и изплаща пенсия за осигурителен стаж и възраст; пенсия за инвалидност поради общо заболяване; пенсия за инвалидност поради трудова злополука и професионална болест; наследствена пенсия; социална пенсия за инвалидност и др., а не НЗОК.
Чрез интернет страницата на НОИ осигурените лица могат да получават информация за: наличие или липса на информация в Регистъра на осигурените лица за натрупани осигурителни права; отпускане и изплащане на краткосрочни и дългосрочни обезщетения; актуално състояние на изплащаните пенсии и добавки; справка за издадени пенсионни разпореждания.
Информацията е достъпна след въвеждане на ЕГН и персонален идентификационен код (ПИК) на НОИ. За да може да ползва услугите, всяко лице трябва предварително да получи своя персонален идентификационния код. ПИК на НОИ се издава от най-близкото териториално поделение на НОИ или негов филиал, постоянно или изнесено работно място или приемна, лично чрез представяне само на лична карта или от представител чрез представяне на изрично, нотариално заверено пълномощно*. За получения ПИК на НОИ се издава удостоверение, което също се получава лично и не се изпраща по пощата. ПИК на НОИ е активен от деня, следващ неговото издаване.
За повече  информация следва да се обърнете към НОИ. На единния  телефонен номер за цялата страна 0700 14 802 ще получите отговор  на въпросите, които Ви интересуват.
Върни се в началото на страницата
Управление на вашата поверителност

За оптималната работа на интернет страницата, порталът на НЗОК и нашите партньори използваме технологии, за да съхраняваме и/или да имаме достъп до информация за устройството Ви – бисквитки или cookies. Приемайки тези технологии, Вие позволявате на НЗОК и на партньорите ни да обработваме лични данни на този сайт, като поведението Ви или уникални идентификатори за Вашето устройство. Несъгласието или отмяната на съгласие може да се отрази неблагоприятно върху някои характеристики или функции.

Кликнете долу, за да се съгласите с гореспоменатото или да направите конкретен избор, включително да упражните правото си на несъгласие с това компании да обработват лична информация, базирана на легитимен интерес, а не съгласие. Можете да промените избора си по всяко време, като кликнете върху „Настройки“ по-долу.

Използваме данните ви за:

  • Точни данни за географско позициониране и идентификация чрез сканиране на устройства
  • Персонализирани реклами и съдържание, измерване на реклами и съдържание, статистика за аудиторията и разработване на продукти
  • Строго необходими бисквитки
  • Функционални
  • Аналитични
  • Реклама
  • Бисквитки за функции, анализ, рекламни (не-IAB доставчици) и социални медии