Спешна медицинска помощ
От: П** А** Р** З** Зададен на: 26.10.2017 Отговорен на: 31.10.2017Категория
Онлайн консултации
Въпрос
Здравейте, чакам за преглед в спешен АГ кабинет в Шейново след спонтанен аборт, който ме сполетя днес вкъщи. Казаха, че ще трябва да платя на излизане. Не за пръв път ми се случва в този спешен кабшнет. Законно ли е това? Как да се зящитя?
Отговор
Определянето дали един пациент е „спешен“ е регламентирано в Наредба № 12 от 20.12.2015 г. на Министерството на здравеопазването. В нея е утвърден медицински стандарт „Спешна медицина", който е действащ, считано от 15.01.2016 г. С него е въведен т. нар. „медицински триаж", който по същността си представлява процес на разпределение (класифициране) на пациентите чрез определяне на медицински приоритет в зависимост от степента на спешност и необходимите за пациента диагностика, лечение или транспорт. Определени са три триажни категории спешни пациенти:
1. Критичен спешен пациент - когато пациентът е с животозастрашаващи признаци и симптоми вследствие заболяване или увреждане с висока вероятност от летален изход, ако не се предприемат незабавни интервенции за предотвратяване на последваща нестабилност на дихателната функция, циркулацията и/или неврологичната функция. Спешен пациент, определен с тази категория налага незабавно осигуряване на максимална медицинска помощ.
2. Нестабилен/потенциално нестабилен спешен пациент или т.нар. „относителна спешност" - пациентът е с подозиран риск и потенциална опасност за живота, налице са признаци и симптоми вследствие заболяване или увреждане, които могат да прогресират по тежест и да доведат до усложнения с висока вероятност от настъпване на тежки последствия за жизненоважните функции, системи или органи, ако лечението не се приложи бързо.
3. Стабилен спешен пациент или т.н. „минимална спешност" - при пациента са налични признаци и симптоми вследствие заболяване или увреждане с нисък потенциал и риск от настъпване на тежки последствия или усложнения и прогрес към по-тежко състояние.
Вие имате възможност да подадете заявление-жалба по съответния ред до Управителя на НЗОК, въз основа на което ще бъде назначена и извършена проверка. Може да подадете вашето оплакване и до Министерството на здравеопазването - http://www.mh.government.bg , тъй като то заплаща на лечебните заведения за болнична помощ за оказване на спешна медицинска помощ на пациенти със спешни състояния, които са преминали през спешните отделения и не са хоспитализирани в същите лечебни заведения.
За сумата, която сте заплатили, би трябвало да имате съответния финансов, а за извършения преглед – съответния медицински документ, които следва да приложите към медицинската документация, с която разполагате.