Спешна медицинска помощ

От: П** А** Р** З** Зададен на: 26.10.2017   Отговорен на: 31.10.2017

Категория

Онлайн консултации

Въпрос

Здравейте, чакам за преглед в спешен АГ кабинет в Шейново след спонтанен аборт, който ме сполетя днес вкъщи. Казаха, че ще трябва да платя на излизане. Не за пръв път ми се случва в този спешен кабшнет. Законно ли е това? Как да се зящитя?

Отговор

Уважаема госпожо Зилахи,
Определянето дали един пациент е „спешен“ е регламентирано в Наредба № 12 от 20.12.2015 г. на Министерството на здравеопазването. В нея е утвърден медицински стандарт „Спешна медицина", който е действащ, считано от 15.01.2016 г. С него е въведен т. нар. „медицински триаж", който по същността си представлява процес на разпределение (класифициране) на пациентите чрез определяне на медицински приоритет в зависимост от степента на спешност и необходимите за пациента диагностика, лечение или транспорт. Определени са три триажни категории спешни пациенти:
1. Критичен спешен пациент - когато пациентът е с животозастрашаващи признаци и симптоми вследствие заболяване или увреждане с висока вероятност от летален изход, ако не се предприемат незабавни интервенции за предотвратяване на последваща нестабилност на дихателната функция, циркулацията и/или неврологичната функция. Спешен пациент, определен с тази категория налага незабавно осигуряване на максимална медицинска помощ.
2. Нестабилен/потенциално нестабилен спешен пациент или т.нар. „относителна спешност" - пациентът е с подозиран риск и потенциална опасност за живота, налице са признаци и симптоми вследствие заболяване или увреждане, които могат да прогресират по тежест и да доведат до усложнения с висока вероятност от настъпване на тежки последствия за жизненоважните функции, системи или органи, ако лечението не се приложи бързо.
3. Стабилен спешен пациент или т.н. „минимална спешност" - при пациента са налични признаци и симптоми вследствие заболяване или увреждане с нисък потенциал и риск от настъпване на тежки последствия или усложнения и прогрес към по-тежко състояние.
Вие имате възможност да подадете заявление-жалба по съответния ред до Управителя на НЗОК, въз основа на което ще бъде назначена и извършена проверка. Може да подадете вашето оплакване и до Министерството на здравеопазването - http://www.mh.government.bg , тъй като то заплаща на лечебните заведения за болнична помощ за оказване на спешна медицинска помощ на пациенти със спешни състояния, които са преминали през спешните отделения и не са хоспитализирани в същите лечебни заведения.
За сумата, която сте заплатили, би трябвало да имате съответния финансов, а за извършения преглед – съответния медицински документ, които следва да приложите към медицинската документация, с която разполагате.
Върни се в началото на страницата
Управление на вашата поверителност

За оптималната работа на интернет страницата, порталът на НЗОК и нашите партньори използваме технологии, за да съхраняваме и/или да имаме достъп до информация за устройството Ви – бисквитки или cookies. Приемайки тези технологии, Вие позволявате на НЗОК и на партньорите ни да обработваме лични данни на този сайт, като поведението Ви или уникални идентификатори за Вашето устройство. Несъгласието или отмяната на съгласие може да се отрази неблагоприятно върху някои характеристики или функции.

Кликнете долу, за да се съгласите с гореспоменатото или да направите конкретен избор, включително да упражните правото си на несъгласие с това компании да обработват лична информация, базирана на легитимен интерес, а не съгласие. Можете да промените избора си по всяко време, като кликнете върху „Настройки“ по-долу.

Използваме данните ви за:

  • Точни данни за географско позициониране и идентификация чрез сканиране на устройства
  • Персонализирани реклами и съдържание, измерване на реклами и съдържание, статистика за аудиторията и разработване на продукти
  • Строго необходими бисквитки
  • Функционални
  • Аналитични
  • Реклама
  • Бисквитки за функции, анализ, рекламни (не-IAB доставчици) и социални медии