Операция в чужбина

От: Д** Зададен на: 04/12/2014   Отговорен на: 05/12/2014

Въпрос

Здравейте! Предстои ми операция в чужбина за смяна на 2 диска, заради дискови хернии. Интересува ме дали Здравната каса поема операцията, както ако се оперирам тук? Благодаря!

Отговор

Уважаема г-жо, съгласно европейските регламенти за координация на системите за социална сигурност, Вие бихте могли да се възползвате от процедурата за издаване на предварително разрешение за планирано лечение в рамките на Европейския съюз.
Във връзка с ангажиментите на Националната здравноосигурителна каса, произтичащи от пълноправното членство на Република България в Европейския съюз, към НЗОК е създадена специализирана комисия, която разглежда молби на граждани за издаване на формуляр S 2. Този формуляр дава право на планирано лечение в ЕС - за сметка на НЗОК.
Разрешение за получаване на лечение на територията на друга държава членка на Европейския съюз, за сметка на НЗОК, се издава, когато въпросното лечение е сред обезщетенията, предвидени в законодателството на Република България и заплащани чрез системата на задължителното здравно осигуряване, и когато лицето не може да получи лечението в рамките на обичайно необходимото време за получаването му в Република България, като се има предвид текущото здравословно състояние и вероятното развитие на болестта.
Преценката за горното се извършва от националните консултанти по съответните заболявания, и от председателите на съответните научни дружества, които дават писмени становища относно основателността на предявените искания – в съответствие с тяхната експертна медицинска преценка за състоянието на всеки пациент и възможността/невъзможността за провеждане на лечението в разумен медицински срок, в България.
При упражняване правото си на трансгранично здравно обслужване, лицата заплащат на лечебното заведение в държавата членка по местолечение стойността на предоставеното им здравно обслужване.
Лицата имат право да им бъдат възстановени разходите за предоставеното им здравно обслужване в държавата членка по местолечение, до размера на разходите, които НЗОК заплаща за съответното здравно обслужване, ако е извършено на територията на България.
В случай, че стойността на предоставеното в друга държава членка здравно обслужване е по-малка от стойността, която НЗОК заплаща за съответното здравно обслужване, ако е извършено на територията на България, на лицата се възстановява не повече от действително направените разходи.
За възстановяване на разходи, заплатени в друга държава членка за ползвани здравни услуги, лицата подават в Централно управление (ЦУ) на НЗОК или в съответната районна здравноосигурителна каса заявление по образец, утвърден от управителя на НЗОК.
В случаите, когато заявленията са подадени в районна здравноосигурителна каса, същата е длъжна да ги препрати в оригинал в ЦУ на НЗОК, в 3-дневен срок от получаването им.
Към заявлението се прилагат следните документи:
1. копие от документ за самоличност на лицето, което е ползвало и заплатило за оказаната здравна услуга (копие от паспорт – в случаите, когато е ползвана здравна услуга от малолетно лице) - саморъчно заверено с гриф „Вярно с оригинала” и гриф „Съгласен/а съм с направеното копие;
2. оригинали на платежните документи за заплатените здравни услуги, придружени със заверен превод на български език;
3. копие от документ, издаден от банка, в потвърждение на данните за личния IBAN номер на банкова сметка в български левове на лицето, саморъчно заверено с гриф „Вярно с оригинала” и гриф „Съгласен/а съм с направеното копие”;
4. копие от документ, удостоверяващ качеството на родител (за лицата до 14-годишна възраст)/настойник (за напълно недееспособните лица), попечител, саморъчно заверено с гриф „Вярно с оригинала“;
5. пълномощно, в което е посочено изрично, че пълномощникът се упълномощава да подава заявление и необходими документи в НЗОК за възстановяване на разходи за ползвани здравни услуги в конкретен случай - при подаване на заявлението от пълномощник;
6. удостоверение за наследници на лицето (оригинал или нотариално заверено копие), което е заплатило за здравните услуги – в случай, че е починало.
На предварително разрешение за възстановяване на разходите за трансгранично здравно обслужване подлежат здравните услуги, лекарствените продукти и медицинските изделия, посочени на интернет страницата на НЗОК.
Националната здравноосигурителна каса възстановява разходите за предоставеното в друга държава членка здравно обслужване, за което лицето е получило предварително разрешение в съответствие с приложението към настоящите правила, след представяне в ЦУ на НЗОК на заявление, към което се прилагат:
1. копия от медицински документи за извършеното здравно обслужване;
2. финансова документация за доказване заплащането на пряко свързаните с извършеното здравно обслужване разходи;
3. копие от документ, издаден от банка, в потвърждение на данните за личния IBAN номер на банкова сметка в български левове на лицето, саморъчно заверено с гриф "Вярно с оригинала" и гриф "Съгласен/а съм с направеното копие".
При непълнота или несъответствие в представените документи НЗОК уведомява лицето и определя тримесечен срок за представянето им.
Върни се в началото на страницата
Управление на вашата поверителност

За оптималната работа на интернет страницата, порталът на НЗОК и нашите партньори използваме технологии, за да съхраняваме и/или да имаме достъп до информация за устройството Ви – бисквитки или cookies. Приемайки тези технологии, Вие позволявате на НЗОК и на партньорите ни да обработваме лични данни на този сайт, като поведението Ви или уникални идентификатори за Вашето устройство. Несъгласието или отмяната на съгласие може да се отрази неблагоприятно върху някои характеристики или функции.

Кликнете долу, за да се съгласите с гореспоменатото или да направите конкретен избор, включително да упражните правото си на несъгласие с това компании да обработват лична информация, базирана на легитимен интерес, а не съгласие. Можете да промените избора си по всяко време, като кликнете върху „Настройки“ по-долу.

Използваме данните ви за:

  • Точни данни за географско позициониране и идентификация чрез сканиране на устройства
  • Персонализирани реклами и съдържание, измерване на реклами и съдържание, статистика за аудиторията и разработване на продукти
  • Строго необходими бисквитки
  • Функционални
  • Аналитични
  • Реклама
  • Бисквитки за функции, анализ, рекламни (не-IAB доставчици) и социални медии