счупване на шийка на тазобедрена става на възрастен човек (85г.)

От: С** Зададен на: 16.11.2011   Отговорен на: 21.11.2011

Категория

Онлайн консултации

Въпрос

Здравейте, дядо ми си счупи крака преди около 2 седмици. Баба ми не е извикала бърза помощ на 112, поради което в последствие от болницата в гр. Горна Оряховица отказват да го транспортират до там за преглед, а и личият лекар отказва да дойде на домашно посещение. След няколко дни все пак идва ортопед, който без да прави рентгенова снимка или нещо друго поставя диагнозата - счупване на шийката на тазобедрената става, но не назнаначава никакво лечение - предписва единствено болкоуспокояващи за 20 дена, като очаква за този период счупването да се калцира от само себе си и пациентът да може да сяда, но не и да ходи. Твърди, че операция на тазобедрена става е много скъпа процедура, която при толкова възрастен пациент е безсмислена, защото е възможно той да не издържи. Никой от лекарите не насочва близките на пациента, как да се грижат за него, какви социални дейности му се полагат при това здравословно положение и т.н. Единственият коментар на ортопеда е "Не ви завиждам!" Въпросът ми е, какво лечение поема здравната каса на пациент с посочената диагноза - за каква клинична пътека става въпрос и какво доплащане е предвидено? Какви други социални дейности се поемат и каква е процедурата за получаването им - в интернет намерих напр. информация за социални или лични асистенти, финансирани по ред европейски програми - съществуват ли и други възможности, базирани на общото здравно и социално осигуряване. Благодаря Ви предварително!

Отговор

Уважаема г-жо Славчева, можем да Ви отговорим за лечението, което поема НЗОК в лечебни заведения за болнична помощ, сключили договор с Касата.   За социалните дейности, които бихте могли да използвате при обслужване на пациенти със заболявания, компетентна институция е Министерството на труда и социалната политика. 
НЗОК заплаща на здравноосигурените лица болнично лечение за комплексно лечение на основно заболяване, придружаващи заболявания и усложнения.
Лечението по клинична пътека включва до два контролни прегледа след изписването на пациента от болничното заведение.
Поставянето на тазобедрена и колянна става е включено в клинична пътека “Оперативни процедури с алопластика на тазобедрена и колянна става”. Отделно от дейността по пътеката, НЗОК заплаща за ставна протеза за тазобедрена става - 1080 лв., а за колянна става – 2700 лв.  Тази сума се превежда на болницата от районната здравноосигурителна каса по съответния ред, а не се дължи от пациента. В случай, че пациентът предпочете по-скъпо медицинско изделие в сравнение с договореното в Националния рамков договор, доплаща разликата в цената. Уточняваме, че НЗОК не възстановява средства на пациенти. Тя е в договорни отношения с лечебните заведения за болнична помощ.
Извън дейностите, които заплаща НЗОК, лечебните заведения трябва да имат изготвен ценоразпис, поставен на видно място, от който пациентите да се информират за цените на предлаганите услуги и консумативи.
За всеки ден болнично лечение пациентът заплаща потребителска такса в размер на 2% от минималната работна заплата. Ако се налага лечение в болница повече от 10 дни за една година, не заплаща потребителска такса за престоя след десетия ден. Не дължи потребителска такса за лечение в болница и ако има заболяване, включено в Списъка на освободените от потребителска такса лица. Списъкът е публикуван на интернет страницата на НЗОК в меню „Национален рамков договор - 2011”, подменю „Приложения към НРД – Приложение № 14”. 
  
Върни се в началото на страницата
Управление на вашата поверителност

За оптималната работа на интернет страницата, порталът на НЗОК и нашите партньори използваме технологии, за да съхраняваме и/или да имаме достъп до информация за устройството Ви – бисквитки или cookies. Приемайки тези технологии, Вие позволявате на НЗОК и на партньорите ни да обработваме лични данни на този сайт, като поведението Ви или уникални идентификатори за Вашето устройство. Несъгласието или отмяната на съгласие може да се отрази неблагоприятно върху някои характеристики или функции.

Кликнете долу, за да се съгласите с гореспоменатото или да направите конкретен избор, включително да упражните правото си на несъгласие с това компании да обработват лична информация, базирана на легитимен интерес, а не съгласие. Можете да промените избора си по всяко време, като кликнете върху „Настройки“ по-долу.

Използваме данните ви за:

  • Точни данни за географско позициониране и идентификация чрез сканиране на устройства
  • Персонализирани реклами и съдържание, измерване на реклами и съдържание, статистика за аудиторията и разработване на продукти
  • Строго необходими бисквитки
  • Функционални
  • Аналитични
  • Реклама
  • Бисквитки за функции, анализ, рекламни (не-IAB доставчици) и социални медии