зъболекар
От: R** N** Зададен на: 23.04.2011 Отговорен на: 26.04.2011Категория
Онлайн консултации
Въпрос
Здравейте,на 26 години съм.Интересува ме какво ми се полага ,като здравно осигурено лице при посещение на зъболекар. Преди няколко дена отидох с болки в един зъб ,зъболекарката каза,че работи със здравна каса,разби ми не само него зъб ,а и още един и им сложи само лекарство ,като ги остави отворени ,за което ми взе 30 лева.Аз си останах с дупки в зъбите и болка простираща се по целия череп.Не мога даспя,а тя ми каза ,да отида при нея след няколко седмици и да и нося 60 лева за пломба.!!!!!!Това го третирам като средна телесна повреда и не знам към кого да се обърна.Тя каза ,че към здравна каса ми се полагало пломбичка -метална........Моля помогнете. От Варна съм. а стоматолога е д-р Данчева .
Отговор
Уважаеми г-н Николов, От пакета „Първична извънболнична дентална помощ”, договорен в НРД 2011, здравноосигурено лице над 18-годишна възраст има право на един обстоен преглед и две дентални дейности годишно: обтурация (пломбиране на зъб) с амалгама или химиополимер, екстракция (вадене на зъб) - в различните им комбинации (1 обтурация + 1 екстракция, две обтурации или 2 екстракции). За обстойния преглед здравноосигуреният доплаща 1.80 лв., а за всяка от дейностите - по 4.00 лв.
Освен това са договорени и дейности в пакета „Специализирана хирургична извънболнична дентална помощ”.
За всяко посещение при лекаря по дентална медицина се дължи и потребителска такса, която представлява 1% от минималната заплата за страната (2.40 лв.), освен ако не сте освободени от такава.
Цените, видовете и обемите дейности за дентална помощ за здравноосигурените лица са регламентирани в Постановлението на Министерския съвет (ПМС) № 304 от 17.12.2010 г. (ДВ, бр. 101/28.12.2010 г.).
В описания от Вас случай може би става дума не само за поставяне на пломба (от амалгама или химиополимер), а и за лечение на пулпит или периодонтит (дейност, която не договорена между НЗОК и Българския зъболекарски съюз), което следва да бъде заплатено от пациента.
В случаите, когато здравноосигурен гражданин не е доволен от медицинска или дентална помощ, оказана от ДОГОВОРЕН ПАРТНЬОР на НЗОК, той може да подаде ПИСМЕНА жалба до директора на районната здравноосигурителна каса по местоживеене (РЗОК) или до НЗОК. В жалбата следва да бъдат описани всички известни на подателя обстоятелства по случая, както и да бъдат приложени копия от платежни документи.
Сигнали и жалби могат да бъдат насочвани и към Изпълнителната агенция "Медицински одит" (София 1606, бул. "Георги Софийски" № 3), която е структура към Министерството на здравеопазването и към регионалните здравни инспекции (РЗИ), както и към Българския зъболекарски съюз (във Вашия случай).