Лекарства

От: М** Г** Зададен на: 08/04/2024   Отговорен на: 10/04/2024

Въпрос

Добър ден. Въпросът ми е може ли предписани лекарства които минават през здравната каса, да ми бъдат взети от мой близък който да ми ги изпрати в чужбина където съм в момента?

Отговор

Според действащата нормативна уредба на задължително осигуреното лице  е възможно да се отпускат лекарствени продукти/медицински изделия/диетични храни за специални медицински цели, заплащани напълно или частично от НЗОК при следните условия и ред:
- в рамките на домашно лечение на територията на страната; 
- лекарствените продукти/медицински изделия/диетични храни за специални медицински цели се предписват с електронни предписания, които се изпълняват последователно, в нормативно определени срокове;
- лекарствените продукти, медицинските изделия и диетичните храни за специални медицински цели се предписват само след извършен преглед/консултация от лекаря, който се документира в амбулаторния лист и се удостоверява с подписа на здравноосигуреното лице (ЗОЛ);
- при  предписване на лекарствени продукти  лекарят се съобразява с актуалното здравословно състояние на пациента, като се взимат предвид ефективността от прилаганата лекарствена терапия, възможни лекарствени взаимодействия, поява на нежелани лекарствени реакции от провежданото лечение.
Ако става дума за временен престой в друга държава членка на ЕС/ЕИП/Швейцария или Великобритания, съгласно Решение S3 на Административната комисия към ЕК, здравната помощ, оказвана на лица с хронични заболявания, в т.ч. отпускането на необходимите лекарства, е неотложна помощ, затова тя може да се ползва срещу валидна Европейска здравноосигурителна карта (ЕЗОК) или Удостоверение за временно заместване на ЕЗОК.
Тъй като всяка държава членка на ЕС сама определя реда, по който отпуска лекарства от реимбурсните си листи,  редно е  Вие предварително да се информирате дали може да получите необходимата  терапия  в  съответната държава срещу валидна ЕЗОК и какъв е редът  - т.е. да разберете как осигурените лица в тази страна се снабдяват с медикамента.
При условие че здравноосигурителната институция в  другата държава може да отпусне  необходимата Ви терапия срещу валидна българска ЕЗОК, редно е да представите пред тази институция медицинските доказателства за предписаната Ви терапия (рецептурна бланка), които следва да са преведени от български език.
В случай че се наложи да  закупите лекарствата си, след завръщането Ви  в България имате право да подадете документи за възстановяване на платените разходи. Информация за процедурата се съдържа на интернет страницата на НЗОК (www.nhif.bg) – рубрика „Международна дейност“ - линк „Европейска интеграция“ – „Възстановяване на разходи за оказана медицинска/дентална помощ при временен престой в друга държава“. При купуването на лекарства, свързани с неотложна медицинска помощ, на възстановяване подлежи тази част от сумата, която е покрита от здравното осигуряване в страната членка на ЕС.
За допълнителни въпроси в тази връзка може да се обадите и в НЗОК на  тел.: +359 2 965 9116; +359 2 965 9158, които са за консултация на гражданите за здравноосигурителните им права в Европейската общност.

 

Върни се в началото на страницата
Управление на вашата поверителност

За оптималната работа на интернет страницата, порталът на НЗОК и нашите партньори използваме технологии, за да съхраняваме и/или да имаме достъп до информация за устройството Ви – бисквитки или cookies. Приемайки тези технологии, Вие позволявате на НЗОК и на партньорите ни да обработваме лични данни на този сайт, като поведението Ви или уникални идентификатори за Вашето устройство. Несъгласието или отмяната на съгласие може да се отрази неблагоприятно върху някои характеристики или функции.

Кликнете долу, за да се съгласите с гореспоменатото или да направите конкретен избор, включително да упражните правото си на несъгласие с това компании да обработват лична информация, базирана на легитимен интерес, а не съгласие. Можете да промените избора си по всяко време, като кликнете върху „Настройки“ по-долу.

Използваме данните ви за:

  • Точни данни за географско позициониране и идентификация чрез сканиране на устройства
  • Персонализирани реклами и съдържание, измерване на реклами и съдържание, статистика за аудиторията и разработване на продукти
  • Строго необходими бисквитки
  • Функционални
  • Аналитични
  • Реклама
  • Бисквитки за функции, анализ, рекламни (не-IAB доставчици) и социални медии