Изписване на лекарства по протокол IA без посещение при личен лекар

От: М** Д** Зададен на: 15/01/2024   Отговорен на: 18/01/2024

Въпрос

Здравейте, във връзка с Вашето обяснение: "С въвеждането на процесите на електронизация и дигитализация на дейностите по предписване и отпускане на лекарствени продукти, медицински изделия и диетични храни не отпада регламентираното задължение по чл. 46, ал.1 от Националния рамков договор за медицинските дейности 2020-2022 г., съгласно който лекарствените продукти, медицинските изделия и диетичните храни за специални медицински цели се предписват след извършен преглед/консултация от лекаря, който се документира в амбулаторния лист и се удостоверява с подписа на пациента.", бих искала да попитам как се процедира в случая, когато за предписване на необходимите лекарства се налага да се посещава личен лекар по няколко пъти в месеца? Става въпрос за пациентка с пулмонална хипертония, с множество придружаващи заболявания, с решение от НЕЛК за 94% инвалидност, в много увредено състояние и невъзможност да посещава личен лекар лично и с такава честота. Няма как и за всяко посещение да се осигури нарочен или случаен представител само за един подпис, при положение, че лекарствата се изписват задължително след хоспитализация и издаване на Протокол IA за шестмесечен период. Какви изключения предвижда законът когато пациентът е в невъзможност? Въпросът ми е чисто технически. Благодаря за отделеното време и внимание. Надявам се на отговор.

Отговор

За лекарствените продукти, които съгласно Закона за лекарствените продукти в хуманната медицина се назначават по лекарско предписание, се изисква рецептурна бланка/електронно предписание.
Въвеждането на електронното предписание (E-рецепта) не означава дистанционен преглед за пациентите. Дори  терапията  да е назначена от лекар специалист и  състоянието на пациента  да е без промяна, постановеният ред за оказване на медицинска помощ е пациентът да се яви в кабинета на лекаря, да бъде прегледан/консултиран, да се обсъди лечението като се вземе предвид ефективността от прилаганата лекарствена терапия, възможни лекарствени взаимодействия, проява на нежелани лекарствени реакции от провежданото лечение, и едва тогава лекарят да издаде рецептата, да изготви амбулаторен лист и пациентът да подпише този лист.
В Наредбата за осъществяване правото на достъп до медицинска помощ е записано, че лекарите от лечебните заведения за извънболнична помощ - общопрактикуващи и лекари специалисти, извършват домашни посещения на здравноосигурените лица само когато тяхното състояние налага това. Ако пациентът е неподвижен и на легло, т.е. невъзможно е да отиде на място, в кабинета,  редно е личният лекар да извърши посещение в дома и въз основа на прегледа да издаде електронно предписание.
Върни се в началото на страницата
Управление на вашата поверителност

За оптималната работа на интернет страницата, порталът на НЗОК и нашите партньори използваме технологии, за да съхраняваме и/или да имаме достъп до информация за устройството Ви – бисквитки или cookies. Приемайки тези технологии, Вие позволявате на НЗОК и на партньорите ни да обработваме лични данни на този сайт, като поведението Ви или уникални идентификатори за Вашето устройство. Несъгласието или отмяната на съгласие може да се отрази неблагоприятно върху някои характеристики или функции.

Кликнете долу, за да се съгласите с гореспоменатото или да направите конкретен избор, включително да упражните правото си на несъгласие с това компании да обработват лична информация, базирана на легитимен интерес, а не съгласие. Можете да промените избора си по всяко време, като кликнете върху „Настройки“ по-долу.

Използваме данните ви за:

  • Точни данни за географско позициониране и идентификация чрез сканиране на устройства
  • Персонализирани реклами и съдържание, измерване на реклами и съдържание, статистика за аудиторията и разработване на продукти
  • Строго необходими бисквитки
  • Функционални
  • Аналитични
  • Реклама
  • Бисквитки за функции, анализ, рекламни (не-IAB доставчици) и социални медии