Практическо прилагане на електронните рецепти

От: С** Зададен на: 19/11/2023   Отговорен на: 24/11/2023

Въпрос

1. Вземам лекарства за хипертония по определена схема. При последното посещение личният лекар ми издаде електронна рецепта за 1 месец. Но…две от лекарствата са с по 30 таблетки в опаковка. Третото е с 14 таблетки. Това означава, че за един месец ще ми липсват две таблетки от третото лекарство, тъй като, както разбрах, ми се полагат две опаковки. А в случай, че месецът има 31 дни, от третото не ми достигат 3 таблетки, а от другите две по една. Личният лекар ми каза, че при следващото посещение ще ми издаде електронна рецепта за 3 месеца. В такъв случай недостигът, като брой таблетки, се увеличава. Може ли това да се поправи по някакъв начин? Все пак аз трябва да вземам тези лекарства всеки ден. 2. Налага ми се понякога да ходя да гледам внука си в чужбина. Оказа се, че не мога да си взема предварително необходимите за този период лекарства. Защо? 3. Приемам и лекарство срещу инсулинова резистентност, което е също само и единствено по електронна рецепта. То не се компенсира от здравна каса. Също е под брой. 4. Имайки предвид горното, бих искала да знам как да си купя точният брой лекарства и как да си купя лекарства извън количествата, предписани за някакъв период в случай, че се налага да отсъствам и/или, че предписаните ми бройки не са достатъчни. А е възможно да възникне и казус с невъзможност да посетя личния лекар.

Отговор

1. В нормативната уредба е предвидено предписването и отпускането на лекарствени продукти, заплащани напълно или частично от НЗОК, да гарантира непрекъсване на провежданата от пациента лекарствена терапия.
В Националния рамков договор за медицинските дейности 2023-2025 г. е регламентирано, че лекарят издава електронно предписание в зависимост от терапевтичната схема и окончателната опаковка на всеки конкретен лекарствен продукт.
Съгласно Наредба № 4 от 4 март 2009 г. за условията и реда за предписване и отпускане на лекарствени продукти, чл. 30, ал. 2,  отделните части на  тройното електронното предписание (рецептурна бланка - образец МЗ-НЗОК №5А) се изпълняват последователно в регламентираните в срокове, считано от датата на издаването й, съответно - датата на отпускане на предходното количество от предписаните продукти, както следва:
до 15 календарни дни - за част А;
от 25 до 45 календарни дни - за част В;
от 50 до 75 календарни дни - за част С.
Последното пояснение дава възможност на отпускащия магистър фармацевт, който изпълнява следващата част на тройното електронно предписание (отрязък от тримесечната рецепта), да съобрази изпълнението на отделната част на електронното предписание с количеството лекарствени продукти, необходими на здравноосигуреното лице за периода на действие на рецептата.
При наличие на предписания на повече от едно електронно  предписание (електронна рецептурна бланка (образец МЗ - НЗОК № 5 и образец МЗ - НЗОК № 5А) с предписания за различен брой дни рецептите се изпълняват на датата на най-късия срок, но не по-малко от 25-ия ден.
2. Според действащата нормативна уредба на задължително осигуреното лице  е възможно да се отпускат лекарствени продукти, заплащани напълно или частично от НЗОК при следните условия и ред:
- в рамките на домашно лечение на територията на страната; 
- лекарствените продукти се предписват с електронни предписания, които се изпълняват последователно, в нормативно определени срокове;
- лекарствените продукти, медицинските изделия и диетичните храни за специални медицински цели се предписват само след извършен преглед/консултация от лекаря, който се документира в амбулаторния лист и се удостоверява с подписа на здравноосигуреното лице (ЗОЛ);
- при назначаване на адекватна терапия, лекарят се съобразява с актуалното здравословно състояние на пациента и проследяване на приложената към момента терапия, като се взима предвид ефективността от прилаганата лекарствена терапия, възможни лекарствени взаимодействия, поява на нежелани лекарствени реакции от провежданото лечение.
Ако става дума за временен престой в друга държава членка на ЕС/ЕИП/Швейцария или Великобритания, съгласно Решение S3 на Административната комисия към ЕК, здравната помощ, оказвана на лица с хронични заболявания, в т.ч. отпускането на необходимите лекарства, е неотложна помощ, затова тя може да се ползва срещу валидна Европейска здравноосигурителна карта (ЕЗОК) или Удостоверение за временно заместване на ЕЗОК.
Тъй като всяка държава членка на ЕС сама определя реда, по който отпуска лекарства от реимбурсните си листи,  редно е  Вие предварително да се информирате дали може да получите необходимата  терапия  в  съответната държава срещу валидна ЕЗОК и какъв е редът  - т.е. да разберете как осигурените лица в тази страна се снабдяват с медикамента.
При условие че здравноосигурителната институция в  другата държава може да отпусне  необходимата Ви терапия срещу валидна българска ЕЗОК, редно е да представите пред тази институция медицинските доказателства за предписаната Ви терапия (рецептурна бланка), които следва да са преведени от български език.
В случай че се наложи да  закупите лекарствата си, след завръщането Ви  в България имате право да подадете документи за възстановяване на платените разходи. Информация за процедурата се съдържа на интернет страницата на НЗОК (www.nhif.bg) – рубрика „Международна дейност“ - линк „Европейска интеграция“ – „Възстановяване на разходи за оказана медицинска/дентална помощ при временен престой в друга държава“. При купуването на лекарства, свързани с неотложна медицинска помощ, на възстановяване подлежи тази част от сумата, която е покрита от здравното осигуряване в страната членка на ЕС.
3. и 4. Необходимо да се обърнете към наблюдаващия Ви лекар специалист (в случая ендокринолог), който след преоценка на  нуждата може да назначи и предпише съответното  количество.
Върни се в началото на страницата
Управление на вашата поверителност

За оптималната работа на интернет страницата, порталът на НЗОК и нашите партньори използваме технологии, за да съхраняваме и/или да имаме достъп до информация за устройството Ви – бисквитки или cookies. Приемайки тези технологии, Вие позволявате на НЗОК и на партньорите ни да обработваме лични данни на този сайт, като поведението Ви или уникални идентификатори за Вашето устройство. Несъгласието или отмяната на съгласие може да се отрази неблагоприятно върху някои характеристики или функции.

Кликнете долу, за да се съгласите с гореспоменатото или да направите конкретен избор, включително да упражните правото си на несъгласие с това компании да обработват лична информация, базирана на легитимен интерес, а не съгласие. Можете да промените избора си по всяко време, като кликнете върху „Настройки“ по-долу.

Използваме данните ви за:

  • Точни данни за географско позициониране и идентификация чрез сканиране на устройства
  • Персонализирани реклами и съдържание, измерване на реклами и съдържание, статистика за аудиторията и разработване на продукти
  • Строго необходими бисквитки
  • Функционални
  • Аналитични
  • Реклама
  • Бисквитки за функции, анализ, рекламни (не-IAB доставчици) и социални медии