Получаване на помощни средства

От: М** Т** Зададен на: 26/09/2023   Отговорен на: 27/09/2023

Въпрос

Здравейте, Баща ми е на 88 години има постоянни болки в колената и трудно се движи сам. Няма издаден ТЕЛК към този момент. Какво трябва да се направи за да получи помощни средства от НОЗК?

Отговор

Дейността по администриране на помощните средства от НЗОК е регламентирана с изменение на Закона за хората с увреждания (ЗХУ). Съгласно текста на разпоредбата на чл. 73, ал. 1 от ЗХУ: „Хората с увреждания имат право на помощни средства извън обхвата на задължителното здравно осигуряване, определени индивидуално с медицински документ, издаден от лекарските консултативни комисии, ТЕЛК или НЕЛК, въз основа на конкретните им нужди и съгласно спецификация, утвърдена от Националната здравноосигурителна каса.“
В тази връзка, за  отпускане на помощни средства, приспособления, съоръжения и медицински изделия (ПСПСМИ), на баща Ви  е необходим протокол/решение от ЛКК или експертно решение на ТЕЛК/НЕЛК с предписани ПСПСМИ.
Предписването се извършва по спецификацията на НЗОК. Списъкът-спецификация с определени и групирани помощни средства, приспособления, съоръжения и медицински изделия (ПСПСМИ) за хора с увреждания е публикуван на интернет страницата на НЗОК в  рубрика „Помощни средства“, подрубрика „Спецификации за ПСПСМИ и ремонтни дейности", секция „Списък-спецификация за ПСПСМИ и ремонтни дейности“.
За издаване на протокол/решение за предписване на ПСПСМИ от ЛКК  здравноосигурените лица се насочват от общопрактикуващия (личния)  им лекар  с „Талон за медицинска експертиза“ (бл. МЗ-НЗОК № 6).
След като се издаде протокол/решение за предписване на ПСПСМИ, задължение на ЛКК/ТЕЛК е да подаде електронно заявление към НЗОК за разглеждане на предписаните ПСПСМИ. Пред ЛКК/ТЕЛК се попълва заявление на хартия  за съгласие с предписаните ПСПСМИ  и необходимостта от предоставянето им.  Заявлението може да бъде подадено и от упълномощено лице. Не се изисква нотариална заверка на пълномощното. Непосредствено след това експертни комисии в НЗОК/РЗОК разглеждат постъпилите заявления, в резултат на което се издават одобрения или мотивирани откази. Издадените одобрения съдържат регистрационен номер, дата на издаване, имената и НЗОК-кодовете на заявените ПСПСМИ. Лицата с увреждания се информират за издадените одобрения или мотивирани откази чрез писмено съобщение и по телефон, съгласно посочения адрес и телефонен номер в заявлението. Не е необходимо да се посещава офис на РЗОК.

 

 

Върни се в началото на страницата
Управление на вашата поверителност

За оптималната работа на интернет страницата, порталът на НЗОК и нашите партньори използваме технологии, за да съхраняваме и/или да имаме достъп до информация за устройството Ви – бисквитки или cookies. Приемайки тези технологии, Вие позволявате на НЗОК и на партньорите ни да обработваме лични данни на този сайт, като поведението Ви или уникални идентификатори за Вашето устройство. Несъгласието или отмяната на съгласие може да се отрази неблагоприятно върху някои характеристики или функции.

Кликнете долу, за да се съгласите с гореспоменатото или да направите конкретен избор, включително да упражните правото си на несъгласие с това компании да обработват лична информация, базирана на легитимен интерес, а не съгласие. Можете да промените избора си по всяко време, като кликнете върху „Настройки“ по-долу.

Използваме данните ви за:

  • Точни данни за географско позициониране и идентификация чрез сканиране на устройства
  • Персонализирани реклами и съдържание, измерване на реклами и съдържание, статистика за аудиторията и разработване на продукти
  • Строго необходими бисквитки
  • Функционални
  • Аналитични
  • Реклама
  • Бисквитки за функции, анализ, рекламни (не-IAB доставчици) и социални медии