Преглед по ЗК в болница Лозенец на очи

От: Л** В** Зададен на: 28/04/2023   Отговорен на: 03/05/2023

Въпрос

След като съм с направление от личен лекар, редно ли е да ми се вземат 95 лв. За отстраняване на калцификати в едно око. Редно ли е болницата да те кара да избираш екип при операция за отстраняване на Катар акта, след като лекаря, който извършва тази операция е един и той идва от друга болница. Избор на този екип е 100 лв. Моля да се провери и очаквам отговор. Благодаря предварително. С уважение - Л.Василева

Отговор

Лечението на катаракта се заплаща от НЗОК и се извършва по амбулаторна процедура (АПр) № 19 „Оперативно отстраняване на катаракта“, в която влизат процедурите по отстраняване на катаракта на очите и по влагане на вътреочни лещи. НЗОК заплаща на изпълнителите на болнична помощ за оперативната дейност, необходимите клинични  и  диагностични  изследвания   и  процедури, за медикаменти и консумативи.

В амбулаторна процедура № 19 изрично е упоменато, че скъпоструващите медицински изделия за провеждане на лечението - очна леща и вискосубстанция, НЗОК не заплаща, т.е. те са за сметка на пациента.

По въпроса за избор на екип Ви информираме, че изборът на допълнително поискани от пациента услуги, вкл. на лекар или екип от медицински специалисти, е регламентиран от министъра на здравеопазването със специална наредба (Наредба за осъществяване правото на достъп до медицинска помощ, приета с ПМС № 119 от 22.05.2006 г., изм. и доп. ДВ. Бр.87 от 19 октомври 2021 г.)

В чл. 24а на наредбата се казва, че по време на своя престой в лечебно заведение, сключило договор с НЗОК за оказване на болнична помощ (няма значение дали става дума за „частна болница“) здравноосигурените лица имат право срещу заплащане да получат допълнително поискани услуги, сред които е и тази за избор на лекар или екип от медицински специалисти. Те се заявяват писмено от пациента, който попълва и подписва заявление по образец.

Не се допуска извършването на избор на лекар/екип: който да лекува и наблюдава пациента за цялото време на престоя му в лечебното заведение, в т.ч. на служебно определения от лечебното заведение лекуващ лекар на пациента; когато лекарят/екипът е само един, съгласно утвърдения график в лечебното заведение/структурата; след осъществяване на конкретната интервенция или специфичната част от диагностично-лечебния процес; в условията на спешност; когато медицинските специалисти от екипа са определени служебно от лечебното заведение да извършат назначени на пациента оперативни или други интервенции или манипулации.

За разяснения, свързани с нарушаването на процедурата по избор на екип от страна на лечебното заведение за болнична помощ, следва да се обърнете към компетентната институция - Министерството на здравеопазването.

По въпроса за нерегламентирано заплащане от Ваша страна на дейности, които са включени в алгоритъма на клиничните пътеки/амбулаторни процедури, може да подадете писмен сигнал до районната здравноосигурителна каса (РЗОК), с която лечебното заведение за болнична помощ е сключило договор. (Адресите и телефоните на РЗОК за връзка с граждани са публикувани на сайта на НЗОК в рубрика „Контакти“).

Върни се в началото на страницата
Управление на вашата поверителност

За оптималната работа на интернет страницата, порталът на НЗОК и нашите партньори използваме технологии, за да съхраняваме и/или да имаме достъп до информация за устройството Ви – бисквитки или cookies. Приемайки тези технологии, Вие позволявате на НЗОК и на партньорите ни да обработваме лични данни на този сайт, като поведението Ви или уникални идентификатори за Вашето устройство. Несъгласието или отмяната на съгласие може да се отрази неблагоприятно върху някои характеристики или функции.

Кликнете долу, за да се съгласите с гореспоменатото или да направите конкретен избор, включително да упражните правото си на несъгласие с това компании да обработват лична информация, базирана на легитимен интерес, а не съгласие. Можете да промените избора си по всяко време, като кликнете върху „Настройки“ по-долу.

Използваме данните ви за:

  • Точни данни за географско позициониране и идентификация чрез сканиране на устройства
  • Персонализирани реклами и съдържание, измерване на реклами и съдържание, статистика за аудиторията и разработване на продукти
  • Строго необходими бисквитки
  • Функционални
  • Аналитични
  • Реклама
  • Бисквитки за функции, анализ, рекламни (не-IAB доставчици) и социални медии