Отпускане на ортопедични обувки.

От: А** С** Зададен на: 14/02/2023   Отговорен на: 22/02/2023

Въпрос

Здравейте. С плоскостъпие и диабета полиневропатия съм. Предстои ми за първи път да правя протокол зя отпущане на ортопедични обувки по новите правила. Отново мога ли да посетя ЛКК, която не се намира в района ми по местоживеене и ако евентуално бъда одобрен до колко време след издаване на одобрението трябва да си направя поръчка за обувки?

Отговор

Дейността по администриране на помощните средства от НЗОК е регламентирана с изменение на Закона за хората с увреждания (ЗХУ). Съгласно текста на разпоредбата на чл. 73, ал. 1 от ЗХУ: „Хората с увреждания имат право на помощни средства извън обхвата на задължителното здравно осигуряване, определени индивидуално с медицински документ, издаден от лекарските консултативни комисии, ТЕЛК или НЕЛК, въз основа на конкретните им нужди и съгласно спецификация, утвърдена от Националната здравноосигурителна каса.“
Във връзка с изложеното лицата с увреждания, на които са издадени протоколи/решения от експертна лекарска комисия - ЛКК/ТЕЛК/НЕЛК преди дата 01.07.2022 г. следва да подават в избрана от тях РЗОК заявление на хартия за отпускане на помощни средства, приспособления, съоръжения и медицински изделия (ПСПСМИ).
На лицата с увреждания, на които са издадени протоколи/решения от експертна лекарска комисия - ЛКК/ТЕЛК/НЕЛК след дата 01.07.2022 г.,необходимо е  да посетят ЛКК/ТЕЛК/НЕЛК, която ще  издаде електронен протокол/решение за предписване на ПСПСМИ. Към протокола/решението на място се попълва заявление за съгласие с предписаните ПСПСМИ. Заявлението може да бъде подадено и от упълномощено лице. Чрез информационната база данни на Министерство на здравеопазването заявлението се изпраща по електронен път до информационната система на НЗОК. Непосредствено след това експертни комисии в НЗОК/РЗОК разглеждат постъпилите заявления, в резултат на което се издават одобрения или мотивирани откази. Издадените одобрения съдържат регистрационен номер, дата на издаване, имената и НЗОК-кодовете на заявените ПСПСМИ. Лицата с увреждания се информират за издадените одобрения или мотивирани откази, чрез писмено съобщение и по телефон съгласно посочения адрес и телефонен номер в заявлението. Не е необходимо да се посещава офис на РЗОК.
Одобрените ПСПСМИ могат да се получават от всяка фирма, сключила индивидуален договор с РЗОК, без териториално ограничение. За целта лицата, на които са издадени одобрения се идентифицират пред фирмата, чрез идентификатор – ЕГН, ЛНЧ, имена, номер и дата на одобрението за отпускане на ПСПСМИ.
Във връзка с въпроса дали може да явите на ЛКК, която не се намира в района Ви по местоживеене следва да имате предвид, че ЛКК са създадени към регионалните здравни инспекции (РЗИ), които са на пряко подчинение на Министерство на здравеопазването. За повече информация относно тяхната дейност, може да се обърнете към съответната РЗИ или Министерство на здравеопазването.
Съгласно чл. 69, ал. 11 от Правилника за прилагане на закона за хората с увреждания (ППЗХУ) имате право да получите одобрените ПСПСМИ в 6-месечен срок от издаването на  ЛКК протокол.
Върни се в началото на страницата
Управление на вашата поверителност

За оптималната работа на интернет страницата, порталът на НЗОК и нашите партньори използваме технологии, за да съхраняваме и/или да имаме достъп до информация за устройството Ви – бисквитки или cookies. Приемайки тези технологии, Вие позволявате на НЗОК и на партньорите ни да обработваме лични данни на този сайт, като поведението Ви или уникални идентификатори за Вашето устройство. Несъгласието или отмяната на съгласие може да се отрази неблагоприятно върху някои характеристики или функции.

Кликнете долу, за да се съгласите с гореспоменатото или да направите конкретен избор, включително да упражните правото си на несъгласие с това компании да обработват лична информация, базирана на легитимен интерес, а не съгласие. Можете да промените избора си по всяко време, като кликнете върху „Настройки“ по-долу.

Използваме данните ви за:

  • Точни данни за географско позициониране и идентификация чрез сканиране на устройства
  • Персонализирани реклами и съдържание, измерване на реклами и съдържание, статистика за аудиторията и разработване на продукти
  • Строго необходими бисквитки
  • Функционални
  • Аналитични
  • Реклама
  • Бисквитки за функции, анализ, рекламни (не-IAB доставчици) и социални медии