Достъп до ИЗИ в болнично заведение

От: М** Г** Зададен на: 08/02/2023   Отговорен на: 09/02/2023

Въпрос

Имам ли право да получа копие от ИЗИ-то и копие от кардиограма след болничен престой в болнично заведение? Трябва ли да бъдат отразени данни от хипертонична криза в епикризата? Къде могат да се проверят параметрите на хипертонична криза? В коя Наредба или нормативен акт има разпоредба за това, което трябва да се отразява в епикризата? Кой преценява кое и колко да се отрази в епикризата? Има ли право болният на достъп до болничното си досие? Имам ли право да получа отражение на състоянието ми такова, каквото е било в болничното заведение в епикризата? Всичко ли се отразява в епикризата или това, което се харесва на лекуващия лекар?

Отговор

1. Процедурата по издаване на епикриза нормативно е уредена в Националния рамков договор (НРД) № РД-НС-01-4 от 23 декември 2019 г. за медицинските дейности между Националната здравноосигурителна каса и Българския лекарски съюз за 2020-2022 г. (в сила от 01.01.2020 г. Изд. от министъра на здравеопазването, Обн. ДВ, бр.7 от 24 януари 2020г., попр. ДВ, бр.16 от 24 февруари 2020г., изм. и доп. ДВ, бр.37 от 17 май 2022г., изм. и доп. ДВ, бр.72 от 09.09.2022 г., ДВ, бр. 95 от 29.11.2022 г.). Документът е публикуван на сайта на НЗОК – www.nhif.bg
В чл. 293. на НРД е записано: (1) При дехоспитализация изпълнителят на болнична медицинска помощ предоставя на пациента епикриза с машинен текст, която се издава в три еднообразни екземпляра, като:
  1. първият екземпляр от епикризата се предоставя на пациента или на членовете на семейството му, или на придружаващите го лица срещу подпис в "История на заболяване" (ИЗ);
  2. вторият екземпляр от епикризата се оформя и изпраща чрез пациента или чрез членовете на семейството му, или чрез придружаващите го лица на общопрактикуващия лекар (ОПЛ);
  3. третият екземпляр от епикризата се прилага към историята на заболяването на пациента и се съхранява в лечебното заведение.
(2) При необходимост се издава ново копие от епикризата по цени, утвърдени от лечебното заведение.
(3) Епикризата съдържа следните реквизити:
  1. паспортна част;
  2. окончателна диагноза, заболяване с код по МКБ 10 и номер на клиничната пътека (КП) - наименование;
  3. придружаващи заболявания с изписано наименование на диагнозата с код по МКБ 10;
  4. анамнеза;
  5. обективно състояние с локален, соматичен и специализиран статус;
  6. параклинични изследвания; хистологичен резултат, потвърждаващ окончателната диагноза; консултативни прегледи;
  7. терапевтична схема - задължително вписване на използваните в хода на лечението на здравноосигуреното лице вид лекарства;
  8. задължително вписване на използваните в хода на лечението на пациента лекарства, които НЗОК заплаща извън цената на КП и Амбулаторната процедуря (АПр) (вид, доза - еднократна и/или дневна, продължителност курс на лечение), назначени от лекуващия лекар и/или лекар консултант;
  9. ход на заболяването;
  10. настъпили усложнения;
  11. проведени инвазивни диагностични и терапевтични процедури;
  12. дата на оперативната интервенция с оперативна диагноза;
  13. извадка от оперативния протокол - вид анестезия, находка, извършена интервенция;
  14. постоперативен статус и ход на заболяването след операцията;
  15. статус при изписването;
  16. изход от заболяването;
  17. препоръки за хигиенно-диетичен режим след изписването и назначено медикаментозно лечение след изписването и препоръки за такова;
  18. необходимост от контролни прегледи в болницата след изписването;
  19. препоръки към ОПЛ на пациента;
  20. описание на съпровождащите епикризата изследвания и други документи за служебно ползване;
  21. имена и подписи на лекуващия лекар и началника на съответното отделение или негов заместник, като лекуващият лекар може и да не бъде изписващият лекар;
  22. печат на лечебното заведение върху екземплярите на епикризите, предоставени на пациента и/или ОПЛ.
(4) Копия от изследванията, резултатът от които се получава след изписването на пациента, при поискване му се предоставят в писмен вид лично или на членове на семейството или на упълномощени от пациента лица.
(5) Лечебното заведение удостоверява за платените от пациента услуги и медицински изделия, както и получена потребителска такса със съответните финансовоотчетни документи, които се представят при поискване от лечебното заведение на контролните органи на НЗОК - за дейности, заплащани от НЗОК.
(6) В случаите на изчакване на резултати от проведени изследвания, касаещи потвърждаване на окончателна диагноза, епикризата се предоставя на пациента след получаване на резултата.
2. Конкретно, Вашето заболяване (посочено във въпроса Ви) се отразява в История на заболяването (ИЗ), въз основа на която се издава епикризата. Данните на всички направени изследвания и констатирани състояния се отразяват в епикризата. Може да получите копия от: ИЗ, снимки, изследвания и други медицински изследвания срещу заплащане по цени на болницата, като за целта заявите това писмено до директора на лечебното заведение за болнична помощ.
По отношение на въпросите, свързани с организацията на вътрешния ред в лечебното заведение за болнична помощ и отношенията лекар-пациент, които поставяте в първоначално зададения от Вас въпрос, имате право да подадете жалба до Изпълнителна агенция „Медицински надзор“ (ИАМН) и до Омбудсмана на РБългария, вкл. за съмнението, че не е диагностицирана и лекувана правилно хипертоничната криза.

 

Върни се в началото на страницата
Управление на вашата поверителност

За оптималната работа на интернет страницата, порталът на НЗОК и нашите партньори използваме технологии, за да съхраняваме и/или да имаме достъп до информация за устройството Ви – бисквитки или cookies. Приемайки тези технологии, Вие позволявате на НЗОК и на партньорите ни да обработваме лични данни на този сайт, като поведението Ви или уникални идентификатори за Вашето устройство. Несъгласието или отмяната на съгласие може да се отрази неблагоприятно върху някои характеристики или функции.

Кликнете долу, за да се съгласите с гореспоменатото или да направите конкретен избор, включително да упражните правото си на несъгласие с това компании да обработват лична информация, базирана на легитимен интерес, а не съгласие. Можете да промените избора си по всяко време, като кликнете върху „Настройки“ по-долу.

Използваме данните ви за:

  • Точни данни за географско позициониране и идентификация чрез сканиране на устройства
  • Персонализирани реклами и съдържание, измерване на реклами и съдържание, статистика за аудиторията и разработване на продукти
  • Строго необходими бисквитки
  • Функционални
  • Аналитични
  • Реклама
  • Бисквитки за функции, анализ, рекламни (не-IAB доставчици) и социални медии