потребителска такса

От: Р** К** Зададен на: 30/11/2022   Отговорен на: 02/12/2022

Въпрос

Здравейте,нямам отговор на въпроса ми зададен в началото на месеца. Задавам го отново. При изписване а тримесечна рп тройна такса ли трябва да таксува сътрудника на ОПЛ ? Нали целта е да спестим от ежемесечното чакане и таксуване. Благодаря

Отговор

След  направена  справка се  установи, че в началото на месец ноември не е постъпвал Ваш въпрос в  рубриката. На 23.06.2022 г. в 17:27 ч.  Вие сте изпратили запитване  на тема  „Такса“ : „ОПЛ трябва ли да таксува ученици при издаване на изв. бележки за отсъствия и мед. бележки за екскурзии ?“. Към запитването е публикуван отговор на 28.06.2022г.
По отношение на настоящия въпрос Ви информираме следното:
Потребителската такса се заплаща за всяко посещение при лекаря (личния лекар, лекаря по дентална медицина или лекар специалист от извънболничната помощ, сключили договор с НЗОК) по силата на чл.37, ал.1 от Закона за здравното осигуряване (ЗЗО), освен ако здравноосигуреното лице не е освободено от нея. Тези суми са за оказаната медицинска помощ (чл. 37, ал. 3 от ЗЗО). Т.е. здравноосигурените лица дължат потребителска такса съгласно ЗЗО за „оказана медицинска помощ“, която е резултат от извършен преглед, отразен от лекаря в амбулаторен лист с пореден номер за практиката и дата. Към момента потребителската такса при общопрактикуващия (личния) лекар е 2.90 лв. и 1,00 лв. за лица, упражнили право на пенсия за осигурителен стаж и възраст.
Лекарят трябва да издаде документ (фискален бон) за всяка заплатена сума (чл. 37, ал.5 от ЗЗО).
Лекарствените продукти, медицински изделия и диетични храни за специални медицински цели се предписват след извършен преглед/консултация от лекаря .
Тройното електронно предписание (рецептурна бланка образец МЗ-НЗОК № 5А) се издава с един преглед при общопрактикуващия лекар, за което пациентът заплаща само една потребителска такса (ако не е освободен от нея). Прегледът се документира в амбулаторния лист и се удостоверява с подписа на здравноосигуреното лице, като датата на издаване на рецептата и датата на издаване на амбулаторния лист, в който са отразени данните от нея трябва да съвпадат. 
Върни се в началото на страницата
Управление на вашата поверителност

За оптималната работа на интернет страницата, порталът на НЗОК и нашите партньори използваме технологии, за да съхраняваме и/или да имаме достъп до информация за устройството Ви – бисквитки или cookies. Приемайки тези технологии, Вие позволявате на НЗОК и на партньорите ни да обработваме лични данни на този сайт, като поведението Ви или уникални идентификатори за Вашето устройство. Несъгласието или отмяната на съгласие може да се отрази неблагоприятно върху някои характеристики или функции.

Кликнете долу, за да се съгласите с гореспоменатото или да направите конкретен избор, включително да упражните правото си на несъгласие с това компании да обработват лична информация, базирана на легитимен интерес, а не съгласие. Можете да промените избора си по всяко време, като кликнете върху „Настройки“ по-долу.

Използваме данните ви за:

  • Точни данни за географско позициониране и идентификация чрез сканиране на устройства
  • Персонализирани реклами и съдържание, измерване на реклами и съдържание, статистика за аудиторията и разработване на продукти
  • Строго необходими бисквитки
  • Функционални
  • Аналитични
  • Реклама
  • Бисквитки за функции, анализ, рекламни (не-IAB доставчици) и социални медии