Опреция от херния на здравно осигурен пенсионер
От: В** М** Зададен на: 06/09/2021 Отговорен на: 15/09/2021Въпрос
Здравейте, Предстои опереция от херния на майка ми (70 г.) в "Св Анна" - София. Тя е е здравно осигурена, вкл и от работа в чужина. От болничцата обаче и изискват предварително плащане на 1000 лв. (уж за престой и различни консумативи, които са част от стандартните неща при подобен тип операции). Болницата не предлага някакви допълнителни екстри за да искат тези 1000 лв. В НРД 2020-2022 оперативни процедури при хернии са остойностени на 710 и 790 лв. Също така, нормалния болничен престой за такава операция не се ли поема пак от НЗОК? В крайна сметка редно ли да се изисква предварително 1000 лв. за този тип операция от здравноосиггурен пенсионер? Къде мога да подам сигнал за надвезети или незаконно взети пари при този тип операция? Благодаря,
Отговор
Лекарят преценява по коя клинична пътека ще се проведе лечението, напр. по клинична пътека № 182 „Оперативни процедури при хернии“ или по клинична пътека № 183 „Оперативни процедури при хернии с инкарцерация“.
При прием по клинична пътека НЗОК заплаща на изпълнителите на болнична помощ за всички медицински дейности по клиничната пътека, включващи: изследвания, предоперативна подготовка, операция, лечение в болницата и назначаване до два контролни прегледа в рамките на 30 дни след изписването на пациента, задължително записани в епикризата, в същото лечебно заведение за болнична помощ. Минималният задължителен болничен престой е 2 дни.
НЗОК не заплаща някои скъпоструващи медицински изделия за провеждане на лечение, изрично упоменати в съответните клинични пътеки. Такива медицински изделия, които не се заплащат от НЗОК, са: Меш (платно) за пластика на коремната стена, лапароскопски консумативи при лапароскопска операция и Консумативи за ендоскопска роботасистирана хирургия (за клинична пътека № 182), и Меш (платно) за пластика на коремната стена и Консумативи за ендоскопска хирургия (за клинична пътека № 183).
За заплатените от Вас суми лечебното заведение трябва да издаде фактура, както и да посочи цените на медицинските изделия в съответен ценоразпис.
Ако смятате, че правата на майка Ви като здравноосигурено лице са нарушени, може да подадете сигнал до районната здравноосигурителна каса (РЗОК), с която лечебното заведение е сключило договор - в случая до РЗОК София, ул. Енос, 10, вх. Б.