ТЕЛК РЕШЕНИЕ
От: К** Б** Зададен на: 21/08/2022 Отговорен на: 23/08/2022Въпрос
Здравейте, моята майка е с ТЕЛК решение 91% без ЧП. От 19.04.22г основната диагноза е ПЪРВИЧНА ДВУСТРАННА КОКСАРТРОЗА. Трудно подвижна е, използва помощни средства, за да ходи у дома. Има ли право на някакво подпомагане, тъй като ѝ предстой операция за смяна на тазобедрена става идния месец ?
Отговор
От заплащане на потребителска такса се освобождава определена категория лица, посочени в чл. 37, ал. 4 от Закона за здравното осигуряване (ЗЗО), както и пациенти със заболявания, определени по списък към Националния рамков договор за медицинските дейности (НРД) за 2020-2022 година. В т. XVI от списъка e отбелязано, че всички здравноосигурени лица, страдащи от заболявания с над 71% намалена работоспособност, са освободени от потребителска такса.
По въпроса за евентуални социални придобивки, може да се обърнете за съдействие към Министерството на труда и социалната политика. Ако на майка Ви лекарите препоръчат помощно средство, напишете точно какво е то, за да Ви отговорим дали НЗОК покрива стойността му.
По въпроса за операцията на майка Ви: Тазобедрена става се имплантира в рамките на клинична пътека № 218 “Оперативни процедури с алопластика на тазобедрена и колянна става”. НЗОК заплаща на изпълнителите на болнична помощ за всички медицински дейности, включващи: изследвания, предоперативна подготовка, упойки, операция, лечение в болницата с назначаване до два контролни прегледа в рамките на 30 дни след изписването, задължително записани в епикризата, в същото лечебно заведение за болнична помощ.
НЗОК заплаща за медицински изделия, прилагани в болничната медицинска помощ, само когато те са включени в т.нар. Списък с медицински изделия, които НЗОК заплаща в условията на болнична медицинска помощ. НЗОК заплаща на лечебното заведение стойността на тазобедрената протеза, отделно от всички дейности по клиничната пътека. Например сумата, която НЗОК заплаща за протеза за тазобедрена става е 1080 лв., 1435 лв., 970 лв...
Всяко медицинско изделие се определя от лекуващия лекар. Доплащането от страна на пациента зависи от изделието, което е необходимо конкретно за неговия случай. Ако пациентът доплаща за медицинско изделие, той дава сума, която представлява разликата между стойността на изделието и тази, заплащана от НЗОК. Болницата задължително издава документи (вкл. фактура), в която е посочено точно за какво е плащането от пациента.