Отпускане на помощно-технически средства.

От: К** К** Зададен на: 14/10/2022   Отговорен на: 24/10/2022

Въпрос

На 13.09.22 г. с направление от лекар и такса от 30 лв. минах ЛКК при Окръжна болница - София за протокол за обувки и ортези. Вчера 13. 10. от РЗОК-София област по телефона ми съобщиха, че ако ЛКК не поправи протокола да е само за обувки ще получа отказ, защото срокът на ортезите, които ползвам изтича на 24. 11. т.г. Свързах се с ЛКК и те отговориха, че отново с направление да отида на място. След като изтече срока на отрезите пак да отида на място, след изтичане срока на канадките пак да отида на място. Аз и много други трудно подвижни хора живеем в провинцията и за да посетим ЛКК е свързано с разходи и неудобства, т.к. не можем да ползваме обществен транспорт - във влаковете нито може да се качим, нито да слезем, междуградските автобуси и те са с ужасни стъпала и е невъзможно да пътуваме в тях. Въпросът ми е: Когато на лицето е издаден Протокол от ЛКК за определен вид помощно-техническо средство, защо ще се прави отказ, след като може да се отпусне след изтичане срока на ползваното средство. Защо трябва да се разкарват трудно подвижни хора например за кандаки, за които се отпускат 9 лв. за бр. за 3 год. ползване, аз трябва да дам 80 лв. за транспорт + 30 лв. за ЛКК. В представения на ЛКК от мен пожизнен ТЕЛК е отразено, че съм с тежка пареза и се придвижвам с ортопедични обувки и канадки. Освен това преди 2 години бяхме на ЛКК не зная за кой път, защото Социални грижи искаха нови протоколи. Моля, отстранете тази несправедливост инвалидите да се разкарват многократно до ЛККомисии.

Отговор

Националната здравноосигурителна каса (НЗОК) от 1 юли 2022 г. извършва договаряне, отпускане, заплащане и контрол на помощни средства, приспособления, съоръжения, медицински изделия (ПСПСМИ) и ремонтни дейности за хората с увреждания.
Подробна информация за стъпките, които трябва да направят хората с увреждания, за да получават необходимите им пособия, е публикувана на интернет страницата на НЗОК в рубрика „Новини“ - от 24.06.2022г.
Ако имате издадено пожизнено решение на ТЕЛК/НЕЛК и протокол/решение на ЛКК/ТЕЛК/НЕЛК преди 1 юли 2022 г., следва да подадете в избрана от Вас районна здравноосигурителна каса (РЗОК) заявление на хартия за отпускане на ПСПСМИ.
Заявлението може да бъде подадено лично или чрез упълномощено лице, или чрез лицензиран пощенски оператор, с обратна разписка.
В случай че сте подали заявлението чрез лицензиран пощенски оператор, към него се прилага медицински документ, издаден от експертна лекарска комисия – ЛКК/ТЕЛК/НЕЛК, с който са предписани ПСПСМИ.
При подаване на заявлението, лично от Вас или от упълномощено лице, на място в РЗОК задължително се предоставя медицинският документ, издаден от експертна лекарска комисия – ЛКК/ТЕЛК/НЕЛК, с който са предписани ПСПСМИ.
Ако Ви е издадено пожизнено решение от ТЕЛК/НЕЛК или решение/протокол на ЛКК/ТЕЛК/НЕЛК и вече сте подали заявление за отпускане на ПСПСМИ до АСП преди 1 юли 2022 г., то следва да бъде отпуснато от АСП по досегашния ред.
Ако имате издадено решение/протокол от ЛКК/ТЕЛК/НЕЛК след 1 юли 2022 г., следва да попълните лично или чрез упълномощено лице заявление за отпускане на ПСПСМИ на място, пред експертната лекарска комисия и заявлението ще бъде подадено чрез информационната база данни на експертната лекарска комисия към информационната система на НЗОК (по електронен път).
Заявления могат да се подават освен лично или чрез упълномощено лице до директора на РЗОК, а също по пощата чрез лицензиран пощенски оператор с обратна разписка за получаване.
Всяко лице с увреждане или упълномощено лице има право да получи определените им с медицински документ ПСПСМИ по чл. 73, ал. 1 от ЗХУ в 6-месечен срок от определянето им.
Имаме предвид всички ваши препоръки.
Върни се в началото на страницата
Управление на вашата поверителност

За оптималната работа на интернет страницата, порталът на НЗОК и нашите партньори използваме технологии, за да съхраняваме и/или да имаме достъп до информация за устройството Ви – бисквитки или cookies. Приемайки тези технологии, Вие позволявате на НЗОК и на партньорите ни да обработваме лични данни на този сайт, като поведението Ви или уникални идентификатори за Вашето устройство. Несъгласието или отмяната на съгласие може да се отрази неблагоприятно върху някои характеристики или функции.

Кликнете долу, за да се съгласите с гореспоменатото или да направите конкретен избор, включително да упражните правото си на несъгласие с това компании да обработват лична информация, базирана на легитимен интерес, а не съгласие. Можете да промените избора си по всяко време, като кликнете върху „Настройки“ по-долу.

Използваме данните ви за:

  • Точни данни за географско позициониране и идентификация чрез сканиране на устройства
  • Персонализирани реклами и съдържание, измерване на реклами и съдържание, статистика за аудиторията и разработване на продукти
  • Строго необходими бисквитки
  • Функционални
  • Аналитични
  • Реклама
  • Бисквитки за функции, анализ, рекламни (не-IAB доставчици) и социални медии