Лекарства по протокол

От: Т** Т** М** Зададен на: 30/05/2021   Отговорен на: 02/06/2021

Въпрос

Здравейте ,деабетик съм и вземам лекарства по протокол ,но ми се налага да ходя в Нидерландия за два месеца .Искам да попитам как ще мога да си взема лекарството за тия два месеца и с тези електронни рецепти не става ли да ги взема от Нидерландия.

Отговор

При временен престой в друга държава от ЕС (в случая Нидерландия)  е препоръчително да носите със себе си своята Европейска здравноосигурителна карта (ЕЗОК). Тази карта е реално доказателство, че сте осигурено лице  в страна от ЕС (България).
Тъй като здравната помощ, оказвана на лица с хронични заболявания (включително  отпускането на необходимите лекарства/медицински изделия/диетични храни за хроничното заболяване) съгласно Решение S3 на Административната комисия към ЕК, е неотложна помощ, тя може да се ползва срещу валидна ЕЗОК или Удостоверение за временно заместване на ЕЗОК.
Трябва да имате предвид, че всяка държава членка на ЕС сама определя реда, по който отпуска лекарства от реимбурсните си листи.  Затова е редно предварително да се информирате дали могат да Ви отпуснат необходимото лекарството в Нидерландия срещу валидна ЕЗОК  и какъв е редът  - т.е.да разберете как осигурените лица в тази страна се снабдяват с медикамента. При условие че здравноосигурителната институция в чуждата държава може да отпуска необходимите Ви лекарства срещу валидна българска ЕЗОК, Вие би трябвало да представите пред тази институция медицинските доказателства за предписаното Ви лекарство (рецептурна бланка), които следва да са преведени от български език.
Ако се наложи да  закупите необходимото лекарство, след завръщане в България може да подадете документи за възстановяване на платените разходи. Информация за процедурата се съдържа на интернет страницата на НЗОК (www.nhif.bg) - линк „Международни въпроси“ - подлинк „Европейска интеграция“ - „Възстановяване на разходи, заплатени от здравноосигурени граждани за оказана спешна и неотложно необходима медицинска помощ при престой в друга държава в ЕС“.  При купуването на лекарства, свързани с неотложна медицинска помощ, на възстановяване подлежи тази част от сумата, която е покрита от здравното осигуряване в страната членка на ЕС.
Конкретна информация относно условията и реда за закупуване на лекарства  в друга държава от ЕС и последващо възстановяване на направени  разходи, може да намерите в линк https://europa.eu/youreurope/citizens/health/prescription-medicine-abroad/index_bg.htm.
За допълнителни въпроси  може да се обадите и в ЦУ на НЗОК на  тел.: +359 2 965 9116; +359 2 965 9158, които са за информация на  гражданите за здравноосигурителните им права в Европейската общност.
Върни се в началото на страницата
Управление на вашата поверителност

За оптималната работа на интернет страницата, порталът на НЗОК и нашите партньори използваме технологии, за да съхраняваме и/или да имаме достъп до информация за устройството Ви – бисквитки или cookies. Приемайки тези технологии, Вие позволявате на НЗОК и на партньорите ни да обработваме лични данни на този сайт, като поведението Ви или уникални идентификатори за Вашето устройство. Несъгласието или отмяната на съгласие може да се отрази неблагоприятно върху някои характеристики или функции.

Кликнете долу, за да се съгласите с гореспоменатото или да направите конкретен избор, включително да упражните правото си на несъгласие с това компании да обработват лична информация, базирана на легитимен интерес, а не съгласие. Можете да промените избора си по всяко време, като кликнете върху „Настройки“ по-долу.

Използваме данните ви за:

  • Точни данни за географско позициониране и идентификация чрез сканиране на устройства
  • Персонализирани реклами и съдържание, измерване на реклами и съдържание, статистика за аудиторията и разработване на продукти
  • Строго необходими бисквитки
  • Функционални
  • Аналитични
  • Реклама
  • Бисквитки за функции, анализ, рекламни (не-IAB доставчици) и социални медии