Сменена колянна става
От: П** Г** Зададен на: 25/05/2021 Отговорен на: 26/05/2021Въпрос
Здравейте, има ли срок и какъв е той за подаване на фактура за сменена колянна става в РЗОК за възстановяване на сумата?
Отговор
НЗОК заплаща единствено за медицински изделия, прилагани в болничната медицинска помощ, ако те са включени в т.нар. Списък с медицински изделия, които НЗОК заплаща в условията на болнична медицинска помощ. Документът е публикуван на сайта на НЗОК.
Най-подходящото медицинско изделие се определя от лекуващия лекар. В зависимост от типа/вида на поставеното медицинско изделие, стойността на което се заплаща от НЗОК извън цената на клиничната пътека, НЗОК заплаща на лечебното заведение съответната сума до стойността, посочена срещу всяка една позиция в списъка (напр. за колянна става - 2 970 лв., 2700 лв., …) Ако пациентът поиска да му бъде поставено по-скъпо медицинско изделие, той доплаща сумата над тази, осигурена по здравна каса.
Лечебното заведение за болнична помощ издава фактура на пациента, в която следва точно да е посочено наименованието на вложеното медицинско изделие/имплант/консуматив, количество и неговата цена.
Сумата, която се заплаща от НЗОК, се превежда на лечебното заведение, а не на пациента, след като вложеното медицинско изделие се отчете по определен ред. Уточняваме, че НЗОК няма законово основание да възстановява суми на здравноосигурени лица, тъй като институцията е в договорни отношения само с изпълнителите на медицинска помощ.
Евентуално бихте могли да потърсите съдействие от съответната дирекция „Социално подпомагане“към Министерството на труда и социалната политика, като подадете молба-декларация по определена за целта процедура за еднократно отпускане на финансова помощ.