Смяна на тазобедрена става

От: М** А** Зададен на: 09/06/2020   Отговорен на: 16/06/2020

Въпрос

Здравейте, майка ми е осигурено лице и я оперираха на 03.06.2020 г. като й махнаха тазобедрената става и я замениха с изкуствена такава. Операцията беше с направление (по здравна каса), но самата става я заплатихме отделно. Моля да ми кажете има ли право да й бъдат възстановени средства за платената от нея става от НЗОК и ако да, какъв е реда, какви документи са необходими и къде се подава молбата. Благодаря предварително и успешен ден

Отговор

Уважаема г-жо Аргирова, 
Майка Ви е постъпила в лечебно заведение за болнична помощ, сключило договор с РЗОК/НЗОК по клинична пътека № 218 „Оперативни процедури с алопластика на тазобедрена и колянна става“.
НЗОК заплаща за медицински изделия, прилагани в болничната медицинска помощ, само ако те са включени в т.нар. Списък с медицински изделия, които НЗОК заплаща в условията на болничната медицинска помощ. (Списъкът е публикуван на сайта на НЗОК - в рубрика „За болници“ - меню „Медицински изделия, прилагани в болничната медицинска помощ“ - линк „Списък с медицински изделия по групи, които НЗОК заплаща в условията на болничната медицинска помощ, и стойността, до която НЗОК заплаща за всяка група“, в сила от  01.06.2019 г.
В зависимост от типа/вида на поставеното медицинско изделие, стойността на което се заплаща от НЗОК извън цената на клиничната пътека, НЗОК заплаща на лечебното заведение съответната сума до стойността, посочена срещу всяка една позиция в Списъка (напр. за тазобедрена става – 970 лв., 1080 лв., 1358 лв., 1435,60 лв.) Най-подходящото медицинско изделие се определя от лекуващия лекар. Ако на пациента бъде поставено по-скъпо медицинско изделие, той доплаща сумата над тази, осигурена по здравна каса.
Болницата задължително издава финансови документи, в които е посочено за какво е плащането. Сумата, която се заплаща от НЗОК, се превежда на лечебното заведение, а не на пациента, след като вложеното медицинско изделие се отчете по определен ред, т.е. пациентът заплаща на болницата разликата в цената. НЗОК няма законови правомощия да възстановява суми на здравноосигурени лица. Тя е в договорни отношения с изпълнителите на медицинска помощ.
 
 
Върни се в началото на страницата
Управление на вашата поверителност

За оптималната работа на интернет страницата, порталът на НЗОК и нашите партньори използваме технологии, за да съхраняваме и/или да имаме достъп до информация за устройството Ви – бисквитки или cookies. Приемайки тези технологии, Вие позволявате на НЗОК и на партньорите ни да обработваме лични данни на този сайт, като поведението Ви или уникални идентификатори за Вашето устройство. Несъгласието или отмяната на съгласие може да се отрази неблагоприятно върху някои характеристики или функции.

Кликнете долу, за да се съгласите с гореспоменатото или да направите конкретен избор, включително да упражните правото си на несъгласие с това компании да обработват лична информация, базирана на легитимен интерес, а не съгласие. Можете да промените избора си по всяко време, като кликнете върху „Настройки“ по-долу.

Използваме данните ви за:

  • Точни данни за географско позициониране и идентификация чрез сканиране на устройства
  • Персонализирани реклами и съдържание, измерване на реклами и съдържание, статистика за аудиторията и разработване на продукти
  • Строго необходими бисквитки
  • Функционални
  • Аналитични
  • Реклама
  • Бисквитки за функции, анализ, рекламни (не-IAB доставчици) и социални медии