клапно протезиране
От: С** С** Б** Зададен на: 25/07/2017 Отговорен на: 27/07/2017Въпрос
Налага ни се операция за клапно протезиране. Майка ми е на 76 години, онкоболна, диабет, няма щитовидна жлеза, неподвижна в краката и т.н. Какви са условията за разрешаване от НЗОК на операция по метода ТАВИ - безкръвна- Колко време се чака от НЗОК за разрешение.
Отговор
Уважаема госпожо Дакова,
За здравноосигурени лица при лечение по клинична пътека за клапно протезиране НЗОК заплаща дейността за смяна на сърдечна клапа по клинична пътека № 116 „Оперативно лечение при сърдечни заболявания в условията на екстракорпорално кръвообращение. Минимално инвазивни сърдечни операции при лица над 18 години”. Касата заплаща на изпълнителите на болнична помощ за всички медицински дейности, включващи: изследвания, предоперативна подготовка, операция, лечение в болницата с назначаване на два контролни прегледа, задължително записани в епикризата, в рамките на 30 дни след изписването, в същото лечебно заведение за болнична помощ.
Извън цената на клиничната пътека, НЗОК заплаща за медицински изделия, прилагани в болничната медицинска помощ, ако те са включени в т.нар. Списък с медицински изделия по групи, които НЗОК заплаща в условията на болнична медицинска помощ.) НЗОК заплаща за сърдечна клапна протеза 3 552 лв., 3600 лв., 2000 лв., 4800 лв., 4980 лв., (в зависимост от изделието, което е необходимо за конкретния случай). Сумата, която се заплаща от НЗОК, се превежда на лечебното заведение, а не на пациента, след като вложеното медицинско изделие се отчете по определен ред. Клиничната пътека се отчита с „Направление за хоспитализация/лечение по амбулаторни процедури“ (бл.МЗ-НЗОК № 7) и “Формуляр за вложени медицински изделия, стойността на които се заплаща от НЗОК извън цената на клиничната пътека/амбулаторната процедура”.
Формирането на листа на чакащи е регламентирано в Наредбата за осъществяване правото на достъп до медицинска помощ, приета с постановление на Министерския съвет (ДВ., бр. 22 от 22.03.2016г., в сила от 1 април 2016 г.)
В наредбата е записано следното:
Чл. 22. (1) (Изм. - ДВ, бр. 5 от 2011 г., бр. 22 от 2016 г. , в сила от 1.04.2016 г.) За организиране на плановия прием в лечебните заведения, сключили договор с НЗОК за оказване на болнична помощ, се поддържа листа за планов прием за всяка клиника и/или отделение.
(2) (Изм. – ДВ, бр. 22 от 2016 г. , в сила от 1.04.2016 г.) В листата по ал. 1 се включват всички подлежащи на хоспитализация лица с изключение на тези, които се нуждаят от незабавен прием в лечебното заведение.
(3) (Нова – ДВ, бр. 22 от 2016 г. , в сила от 1.04.2016 г.) Вписването на пациента в листата за планов прием се извършва при негово писмено съгласие за това, изразено, след като му бъде предоставена информация за възможните обичайни рискове от необходимите диагностични и лечебни дейности и алтернативи, за срока, в който ще бъде осъществена хоспитализацията, както и за възможността да се обърне за прием към друго лечебно заведение по чл. 19б, ал. 1. Пациентът и лечебното заведение уговарят писмено начина за контакт и уведомяване помежду си.
(4) (Предишна ал. 3 – ДВ, бр. 22 от 2016 г. , в сила от 1.04.2016 г.) Лицата, включени в листата по ал. 1, получават пореден номер и дата за хоспитализация.
(5) (Предишна ал. 4 – ДВ, бр. 22 от 2016 г. , в сила от 1.04.2016 г.) Хоспитализацията на лицата се извършва при спазване последователността на поредните им номера.
(6) (Предишна ал. 5, изм. – ДВ, бр. 22 от 2016 г. , в сила от 1.04.2016 г.) При осъществяване хоспитализация на лицата по реда на ал. 5 или при отказ от хоспитализация поредността на останалите, включени в листата, се запазва.
Чл. 22а. (Нов – ДВ, бр. 22 от 2016 г. , в сила от 1.04.2016 г.) (1) Срокът, за който може да бъде планиран приемът на здравноосигурените лица за дейности, включени в пакета здравни дейности в областта на болничната помощ, гарантиран от бюджета на НЗОК, извън тези, които се извършват незабавно, е не повече от два месеца и може да бъде удължен само:
1. по желание на пациента за отлагане на хоспитализацията, удостоверено писмено след информирането му за наличието или липсата на медицински риск от отлагането на планираните дейности;
2. по медицински показания, ако състоянието на пациента не позволява провеждане на планираните дейности или е необходимо достигане на определени показатели, изпълнение на определена терапевтична схема и други обстоятелства от медицински характер, налагащи отлагане на планираното лечение в болнични условия;
3. ако е настъпило подобрение в състоянието на пациента и е отпаднала необходимостта от клинична намеса в болнични условия в планирания срок.
(2) Лечебните заведения са длъжни да публикуват на достъпно място актуална информация за листата за планов прием, в т.ч. за поредността на вписаните в нея пациенти и определените дати за приема. Публикуваната информация не съдържа лични данни на пациентите.
(3) Лечебните заведения са длъжни да информират по уговорения начин по чл. 22, ал. 3 записаните в листата пациенти и да потвърдят предстоящия прием в срок 2 дни преди планираната дата за приема.
(4) Здравноосигурените лица информират незабавно по уговорения начин по чл. 22, ал. 3 лечебното заведение, в чиято листа за планов прием са вписани, ако са провели лечение на друго място или е отпаднала необходимостта от него.
(5) Лечебните заведения, които поради епидемична ситуация или друга внезапно възникнала обективна причина не могат да осигурят в съответния медицински обоснован срок плановия прием на лице, насочено за хоспитализация по пакета от здравни дейности, незабавно информират за това пациента по уговорения начин по чл. 22, ал. 3 и НЗОК.
(6) Организацията на листата за планов прием и редът за комуникация с пациентите по повод планираните медицински дейности се уреждат в правилника за устройството, дейността и вътрешния ред на лечебното заведение.
Чл. 22б. (Нов – ДВ, бр. 22 от 2016 г. , в сила от 1.04.2016 г.) (1) Националната здравноосигурителна каса организира и поддържа национална листа за планов прием на пациенти, нуждаещи се от здравни дейности в областта на болничната помощ, включени в пакета, гарантиран от НЗОК.
(2) Всички лечебни заведения, сключили договор с НЗОК за оказване на болнична помощ, вписват в националната листа за планов прием пациентите, пожелали да бъдат планирани за прием в съответното лечебно заведение.
(3) Националната здравноосигурителна каса поддържа на своята официална интернет страница актуална информация за националната листа за планов прием, в т.ч. за поредността на вписаните в нея пациенти и определените дати за приема. Публикуваната информация не съдържа лични данни на пациентите.