Хронична липса на инсулин Хумалог в Пловдив и административни неуредици в НЗОК

От: К** Г** Д** Зададен на: 05/10/2016   Отговорен на: 11/10/2016

Въпрос

Добър Ден, От няколко месеца има хронична липса на бързо-действащ инсулин Хумалог (Humalog 100 U/ml) в Пловдивките аптеки. Аз и баща ми сме диабетици тип 1 и се нуждаем от този инсулин всеки ден. Касата го покрива и доколкото знам този проблем в София не съществува. От различни аптеки в Пловдив ни казват, че този вид инсулин се ре-експортира в чужбина и така аптеките правят по-голяма печалба, но нищо не остава за българските диабетици. Моля ви проверете защо този проблем съществува и как би се решил. В момента трябва да ходим до София, за да си изпълним рецептите. Втория проблем е пак свързан с инсулин, но проблема е по-скоро административен. Баща ми беше до вчера в Ендокринологичното отделение на МЕДИЦИНСКИ ЦЕНТЪР ”Академик Иван Пенчев” ЕООД в София. Много е доволен от професионализма и грижата на докторите там, начело с Професор Танкова! Докторите му сменика и предписаха нов бавно-действащ инсулин наречен Трисиба, който да замести досега ползвания от него инсулин Лантус. И двата се покриват от НЗОК. Проблема сега е, че от болницата го изписват с флакон, който е за една седмица, а администрацията на НЗОК в Пловдив и отнема 1 месец да реши дали да покрие новия инсулин вместо стария. На въпрос към администратор на НЗОК Пловдив, какво да правим след 1 седмица, когато флакона с новия инсулин се изчерпа, ни отговарят - оправяйте се това не е наш проблем.*X( angry*X( angry*X( angry В момента касата дори не би покрила рецепта за стария инсулин, защото сме в процес на промяна. Това е недупостимо и абсолютно безотговорно към пациента! Как е възможно такива недумислеци да съществуват? Ако пациент е хронично болен с лечение покрито от НЗОК, пациента не трябва да се чуди как ще оцелее, докато бюрократичната машина се задейства. Това е нехуманно, а и незаконно. Моля ви съкратете времето за одобрение на промяна или започване на лекарства поркивани от НЗОК. Един месец е твърде дълъг срок, особено след като те изписват от болницата с лекарство за една седмица. Моля ви бъдете професионалисти и най-вече бъдете хора. Костадин Дюлгерски

Отговор

Уважаеми господин Дюлгерски, съгласно индивидуалния договор на аптеката с НЗОК/РЗОК при липса или недостатъчно налично количество на лекарствен продукт в аптеката, магистър-фармацевтът се задължава да го достави не по-късно от 24 часа, считано от момента на постъпване на рецептурната бланка. В този случай датата и часът на постъпването на рецептата се отразяват върху нея. При невъзможност за доставка на лекарственият продукт от търговец на едро, аптеката не носи отговорност. Договорът за доставка на лекарствени продукти е между аптеката и търговеца на едро. НЗОК не определя търговците на едро, които ще дистрибутират съответния лекарствен продукт, те се посочват от Притежателят на разрешението за употреба в писменото заявление. НЗОК само заплаща за лекарствени продукти, включени в позитивния лекарствен списък и предназначени за домашно лечение на заболявания, определени с Наредбата по чл. 45, ал. 3 от Закона за здравното осигуряване, след получаване на писмено заявление от притежателя на разрешението за употреба или негов упълномощен представител, че желае съответният лекарствен продукт да се заплаща.
Фирма Eli Lilly Nederland B.V, Нидерландия не е уведомила НЗОК за спиране на вноса на Humalog Solution for injection 100 IU/ml - 3 ml. Повече информация може да се получи от фирмата на тел. 02 491 41 11.
По отношение изписването на лекарствените продукти, съгласно Националния рамков договор (НРД) лекарствените продукти, медицинските изделия и диетичните храни за специални медицински цели се предписват само след извършен преглед от лекаря, който се документира в амбулаторния лист и се удостоверява с подписа на пациента (здравноосигуреното лице).
В случай на хоспитализиране на здравноосигуреното лице (ЗОЛ) за периода на хоспитализацията НЗОК не заплаща лекарствени продукти, медицински изделия и диетични храни, предписани от лекар от лечебно заведение за извънболнична помощ, необходими за:
1. основното заболяване, за което е хоспитализирано лицето;
2. новооткрито заболяване по време на стационарното лечение;
3. промяна на терапията за придружаващи хронични заболявания, назначена от лекар в извънболничната помощ и заплащана от НЗОК.
Според нормативните документи при предписване на лекарствени продукти общопрактикуващият (личният) лекар се съобразява с датата на предходното отпускане на лекарствата от аптеката, документирано в рецептурната книжка на хронично болния, като записва срока, за който е лекарственият продукт в рецептурната бланка, амбулаторния лист и “Рецептурна книжка на хронично болния”. Отпускането на лекарствени продукти се извършва съобразно срока, за който е изписана рецептата, което е документирано и в рецептурната книжка на хронично болния. Не може лекарствени продукти да се предписват и отпускат преди изтичане на срока по предходното отпускане документирано в рецептурната книжка на ЗОЛ.
Нормативните документи са задължителни за договорните партньори на НЗОК - лекари (изписващи лекарствените продукти) и фармацевти (отпускащи лекарствените продукти).
Върни се в началото на страницата
Управление на вашата поверителност

За оптималната работа на интернет страницата, порталът на НЗОК и нашите партньори използваме технологии, за да съхраняваме и/или да имаме достъп до информация за устройството Ви – бисквитки или cookies. Приемайки тези технологии, Вие позволявате на НЗОК и на партньорите ни да обработваме лични данни на този сайт, като поведението Ви или уникални идентификатори за Вашето устройство. Несъгласието или отмяната на съгласие може да се отрази неблагоприятно върху някои характеристики или функции.

Кликнете долу, за да се съгласите с гореспоменатото или да направите конкретен избор, включително да упражните правото си на несъгласие с това компании да обработват лична информация, базирана на легитимен интерес, а не съгласие. Можете да промените избора си по всяко време, като кликнете върху „Настройки“ по-долу.

Използваме данните ви за:

  • Точни данни за географско позициониране и идентификация чрез сканиране на устройства
  • Персонализирани реклами и съдържание, измерване на реклами и съдържание, статистика за аудиторията и разработване на продукти
  • Строго необходими бисквитки
  • Функционални
  • Аналитични
  • Реклама
  • Бисквитки за функции, анализ, рекламни (не-IAB доставчици) и социални медии