Възстановяване на пари от операция

От: Л** П** И** Зададен на: 31/08/2016   Отговорен на: 02/09/2016

Въпрос

Въпросът ми към Вас е следният, майка ми е пенсионер счупи крак и претърпя операция като операцията беше платена. Като за изплатената сума има издадени фактури. Може ли да бъдат възстановени или част от тях. Благодаря Ви.

Отговор

Уважаеми г-н Иванов, няма законово основание,  нормативен механизъм, чрез който НЗОК да възстановява на здравноосигурени лица заплатени от тях суми на лечебното заведение за медицински изделия, за консумативи (за лечение или за каквото и да е друго). НЗОК е в договорни отношения с изпълнителите на медицинска помощ.
Лечебното заведение е длъжно да обяви на видно място договорените клинични пътеки и цените, които НЗОК заплаща за тях; както и видовете медицински изделия  и  консумативи, и цените, до които НЗОК заплаща на лечебните заведения за болнична помощ за същите (в случаите, когато медицинското изделие е включено при изпълнение на диагностично-лечебния алгоритъм в клиничната пътека).
Извън дейностите, които заплаща НЗОК, лечебните заведения трябва да имат изготвен ценоразпис, поставен на видно място, от който пациентите да се информират за цените на предлаганите услуги и консумативи.
Не уточнявате клиничната пътека, по която е проведено лечението на Вашата майка, но Ви информираме, че НЗОК заплаща определени медицински изделия, с изключение на  ортосинтезните (фиксиращи) консумативи и инструменти, което е регламентирано в съответната клинична пътека.
В клиничните пътеки по ортопедия и травматология са изрично посочени медицинските изделия и скъпоструващи консумативи, които НЗОК не заплаща (това могат да бъдат например титаниеви импланти и винтове, пирони, плаки и пластини…) , за каквито вероятно питате, и те са за сметка на пациента.

При прием по клинична пътека НЗОК заплаща на изпълнителите на болнична помощ за всички медицински дейности по клиничната пътека, включващи: изследвания, предоперативна подготовка, операция, лечение в болницата и следболничния режим с назначаване на до два контролни прегледа в рамките на един месец след изписването на пациента, записани в епикризата. Здравноосигуреното лице дължи (ако не е освободено от това) потребителска такса - по 5.80 лв. - за всеки ден болнично лечение, но за не повече от 10 дни годишно.
Върни се в началото на страницата
Управление на вашата поверителност

За оптималната работа на интернет страницата, порталът на НЗОК и нашите партньори използваме технологии, за да съхраняваме и/или да имаме достъп до информация за устройството Ви – бисквитки или cookies. Приемайки тези технологии, Вие позволявате на НЗОК и на партньорите ни да обработваме лични данни на този сайт, като поведението Ви или уникални идентификатори за Вашето устройство. Несъгласието или отмяната на съгласие може да се отрази неблагоприятно върху някои характеристики или функции.

Кликнете долу, за да се съгласите с гореспоменатото или да направите конкретен избор, включително да упражните правото си на несъгласие с това компании да обработват лична информация, базирана на легитимен интерес, а не съгласие. Можете да промените избора си по всяко време, като кликнете върху „Настройки“ по-долу.

Използваме данните ви за:

  • Точни данни за географско позициониране и идентификация чрез сканиране на устройства
  • Персонализирани реклами и съдържание, измерване на реклами и съдържание, статистика за аудиторията и разработване на продукти
  • Строго необходими бисквитки
  • Функционални
  • Аналитични
  • Реклама
  • Бисквитки за функции, анализ, рекламни (не-IAB доставчици) и социални медии