Частично/пълно реимбурсиране на тестове, извършени в чужбина
От: М** Д** Зададен на: 28/11/2014 Отговорен на: 02/12/2014Въпрос
Здравейте, онкологичен пациент в ремисия съм и ми предстои да си направя едно изследване в Германия за свободно-циркулиращи туморни клетки в кръвта, за да се види дали има развитие на метастазни клетки или заболяването е овладяно. Чух, че като членове на ИС, вече можем като здравноосигурени лица, да се възползваме от реимбурсация на тестове, които се правят и в други държави от ЕС. било то пълно или частично до някакво ниво. Можете ли да ми отговорите дали това е така и, ако да, какви документи се предоставят, за да се възстанови сумата от изследването. Предварително Ви благодаря. Поздрави, Мария Димитрова, София
Отговор
Лицата имат право да им бъдат възстановени разходите за предоставеното им здравно обслужване в държавата членка по местолечение, до размера на разходите, които НЗОК заплаща за съответното здравно обслужване, ако е извършено на територията на България.
В случай, че стойността на предоставеното в друга държава членка здравно обслужване е по-малка от стойността, която НЗОК заплаща за съответното здравно обслужване, ако е извършено на територията на България, на лицата се възстановява не повече от действително направените разходи.
За възстановяване на разходи, заплатени в друга държава членка за ползвани здравни услуги, лицата подават в Централно управление (ЦУ) на НЗОК или в съответната районна здравноосигурителна каса заявление по образец, утвърден от управителя на НЗОК.
Когато заявленията са подадени в районна здравноосигурителна каса (РЗОК), същата е длъжна да ги препрати в оригинал в ЦУ на НЗОК, в 3-дневен срок от получаването им.
Към заявлението се прилагат следните документи:
1. копие от документ за самоличност на лицето, което е ползвало и заплатило за оказаната здравна услуга (копие от паспорт – в случаите, когато е ползвана здравна услуга от малолетно лице) - саморъчно заверено с гриф „Вярно с оригинала” и гриф „Съгласен/а съм с направеното копие;
2. оригинали на платежните документи за заплатените здравни услуги, придружени със заверен превод на български език;
3. копие от документ, издаден от банка, в потвърждение на данните за личния IBAN номер на банкова сметка в български левове на лицето, саморъчно заверено с гриф „Вярно с оригинала” и гриф „Съгласен/а съм с направеното копие”;
4. копие от документ, удостоверяващ качеството на родител (за лицата до 14-годишна възраст)/настойник (за напълно недееспособните лица), попечител, саморъчно заверено с гриф „Вярно с оригинала“;
5. пълномощно, в което е посочено изрично, че пълномощникът се упълномощава да подава заявление и необходими документи в НЗОК за възстановяване на разходи за ползвани здравни услуги в конкретен случай - при подаване на заявлението от пълномощник;
6. удостоверение за наследници на лицето (оригинал или нотариално заверено копие), което е заплатило за здравните услуги – в случай, че е починало.
На предварително разрешение за възстановяване на разходите за трансгранично здравно обслужване подлежат здравните услуги, лекарствените продукти и медицинските изделия, посочени на интернет страницата на НЗОК.
НЗОК възстановява разходите за предоставеното в друга държава членка здравно обслужване, за което лицето е получило предварително разрешение в съответствие с приложението към настоящите правила, след представяне в ЦУ на НЗОК на заявление, към което се прилагат:
1. копия от медицински документи за извършеното здравно обслужване;
2. финансова документация за доказване заплащането на пряко свързаните с извършеното здравно обслужване разходи;
3. копие от документ, издаден от банка, в потвърждение на данните за личния IBAN номер на банкова сметка в български левове на лицето, саморъчно заверено с гриф "Вярно с оригинала" и гриф "Съгласен/а съм с направеното копие".
При непълнота или несъответствие в представените документи НЗОК уведомява лицето и определя тримесечен срок за представянето им.
Разходите за предоставеното здравно обслужване се възстановяват в размера на разходите, които НЗОК заплаща за същото здравно обслужване, в случай че се предоставя на територията на Република България.