инплант
От: М** Т** Л** Зададен на: 23/07/2018 Отговорен на: 31/07/2018Въпрос
Здравейте , Наскоро ми беше поставен имплант на гръбначния стълб. Въпросът ми е кой може да ми издаде ( и изобщо възможно ли е това ) документ за наличието на импланта и необходима ли е рентгенова снимка или е достатъчна само епикризата от болничното заведение , извършило операцията . Благодаря .
Отговор
Не пишете коя е клиничната пътека, по която е извършена операцията. НЗОК заплаща за извършването на гръбначни и гръбначно-мозъчни оперативни интервенции на здравноосигурени лица. В случая вероятно сте били приета по клинична пътека (КП) № 211 „Гръбначни и гръбначно-мозъчни оперативни интервенции с голям и много голям обем и сложност” или по КП № 212 „Гръбначни и гръбначно-мозъчни оперативни интервенции с малък и среден обем на сложност“.
Каква точно оперативна намеса и метод са необходими, както и по коя клинична пътека може да бъде оперативното лечение, преценява лекуващият лекар, съобразно здравословното състояние на пациента и индикациите (изискванията) за хоспитализация, посочени в съответната клинична пътека. Има и скъпоструващи медицински изделия при операция на гръбначния стълб, които изрично са посочени в съответната пътека, че не се заплащат от НЗОК, и за които вероятно питате.
При лечение по КП НЗОК заплаща на изпълнителите на болнична помощ, сключили договор с НЗОК, за всички медицински дейности, включващи: изследвания, предоперативна подготовка, операция, лечение в болница с назначаване до два контролни прегледа в същото лечебно заведение, в рамките на един месец след изписването, задължително записани в епикризата.
При влагане на медицински изделия от Списъка с медицински изделия, които НЗОК заплаща в условията на болничната медицинска помощ към документа „История на заболяването“ (ИЗ) се прикрепя и формуляр за вложени медицински изделия, стойността на които се заплаща от НЗОК извън цената на клиничната пътека. (Списъкът с медицински изделия, прилагани в болничната помощ, които НЗОК заплаща, в сила от 01 април 2018 г., е публикуван на сайта в меню „За болници“ - линк „Лекарствени продукти и медицински изделия, прилагани в болничната медицинска помощ“ – вдясно рубрика „Навигация“ - линк „Медицински изделия, прилагани в болничната медицинска помощ“).
Съгл.чл. 287 (5) от Националния рамков договор за медицинските дейности за 2018 г. (НРД 2018): „Лечебното заведение удостоверява за платените от пациента услуги и медицински изделия, както и получена потребителска такса със съответните финансово отчетни документи, които се представят при поискване от лечебното заведение на контролните органи на НЗОК – за дейности, заплащани от НЗОК“.
При всички случаи лечебното заведение за болнична помощ трябва да издаде финансов документ, доказващ за какво е извършено плащане от пациента.
При изписване от болницата лечебното заведение трябва да предостави епикриза. Допуска се епикризата да бъде връчена на пациента след дехоспитализацията само когато се изчакват резултати от проведени изследвания, отнасящи се до потвърждаване на окончателна диагноза. В този случай епикризата се предоставя на пациента след получаване на резултата.
Съгл. т.6 и т.7 на чл. 289 от НРД 2018: „Рентгеновите филми или друг носител на рентгенови образи се прикрепват към ИЗ; в случай че оригиналните документи са необходими на пациента за продължение на лечебно-диагностичния процес или за експертиза на здравословно състояние, това се вписва в ИЗ срещу подпис на пациента и в епикризата; в случай че рентгенологичните изследвания се записват само на електронен носител, копие от електронния носител се предоставя на пациента при дехоспитализацията срещу заплащане по определена цена от лечебното заведение; рентгенологичната находка се съхранява в базата данни на лечебното заведение.