Операция по поставяне на пирон в бедрена кост

От: С** А** Зададен на: 01/06/2010   Отговорен на: 03/06/2010

Въпрос

Възрастна жена , пенсионерка със счупване на бедрената кост и наложителна операция със поставяне на пирон има ли право и какво заплаща здравната каса за това? Докторите искат да се заплати 1900лв. към външна фирма, която да достави пирона, което си е доста странно. Моля за отговор. Ако вече е заплатено към тази външна фирма за пирона, който са доставили на болницата, пациентът има ли право Здравната каса да му възстанови поне част от парите?

Отговор

В пакета на НЗОК за болнична помощ има различни клинични пътеки от областта на травматологията. НЗОК заплаща за извършване на дейностите по тези клинични пътеки, като изключение представляват „скъпоструващите консумативи”, които изрично са отбелязани в съответната клинична пътека и не се заплащат от НЗОК. Такива консумативи представляват – например –„резорбируеми винтове и анкери при артроскопски процедури”, „инструменти за фиксиращи процедури - т.нар. „пирон/винтове...”, и др. След като лекуващият лекар определи по коя клинична пътека ще бъде проведено лечението, може да направите справка за наличието на такива консумативи в Приложение  № 18 – „Клинични пътеки”, публикувано на нашия сайт в меню „Национален рамков договор” – подменю „2010” – „Приложения”.
По принцип, някои медицински изделия като протези на тазобедрена и колянна става напр., се заплащат от Касата. НЗОК заплаща дейностите по клинична пътека, както и протезите. Тези суми се превеждат на болницата от Районната здравноосигурителна каса по съответния ред, а не се дължат от пациента. Той доплаща разликата на медицинското изделие /каквито са напр. ставните протези / в случай, че предпочете по-скъпо медицинско изделие в сравнение с договорената цена, която заплаща Касата. Срещу заплатената стойност на медицинското изделие пациентът получава финансов документ – фактура, притежаваща всички атрибути, за да бъде юридически издържан документ. НЗОК е институция, която по закон НЕ възстановява финансови средства. Извън дейностите, които заплаща НЗОК, лечебните заведения трябва да имат изготвен ценоразпис, поставен на видно място, от който пациентите да се информират за цените на предлаганите услуги и консумативи. За всеки ден болнично лечение здравноосигуреното лице заплаща потребителска такса в размер на 2% от минималната работна заплата, т.е. по 4.80 лв. Ако се налага лечение в болница повече от 10 дни за една година, не се заплаща потребителска такса за престоя след десетия ден. Не се дължи потребителска такса за лечение в болница и ако здравноосигуреното лице има заболяване, включено в Списъка на освободените от потребителска такса лица. Списъкът е публикуван на интернет страницата на НЗОК в меню „Национален рамков договор 2010”, подменю „Приложения към НРД – Приложение № 14”. Лечението по клинична пътека включва до два контролни прегледа след изписването на пациента от болничното заведение.
Върни се в началото на страницата
Управление на вашата поверителност

За оптималната работа на интернет страницата, порталът на НЗОК и нашите партньори използваме технологии, за да съхраняваме и/или да имаме достъп до информация за устройството Ви – бисквитки или cookies. Приемайки тези технологии, Вие позволявате на НЗОК и на партньорите ни да обработваме лични данни на този сайт, като поведението Ви или уникални идентификатори за Вашето устройство. Несъгласието или отмяната на съгласие може да се отрази неблагоприятно върху някои характеристики или функции.

Кликнете долу, за да се съгласите с гореспоменатото или да направите конкретен избор, включително да упражните правото си на несъгласие с това компании да обработват лична информация, базирана на легитимен интерес, а не съгласие. Можете да промените избора си по всяко време, като кликнете върху „Настройки“ по-долу.

Използваме данните ви за:

  • Точни данни за географско позициониране и идентификация чрез сканиране на устройства
  • Персонализирани реклами и съдържание, измерване на реклами и съдържание, статистика за аудиторията и разработване на продукти
  • Строго необходими бисквитки
  • Функционални
  • Аналитични
  • Реклама
  • Бисквитки за функции, анализ, рекламни (не-IAB доставчици) и социални медии