Заплащане на медицинси услуги и консумативи при здравно осигурен пациент преди да бъде изписан от лечебното заведение
От: Р** А** К** Зададен на: 23/08/2015 Отговорен на: 26/08/2015Въпрос
В столична частна клиника на баща ми му бяха поставени 4 сърдечни бай паса.На 3-тия ден лекарите твърдят , че е получил т.н.остър хирургичен корем и му направиха операция от перитонит.На следващия ден по неизвестни за нас причини му отстраниха и жлъчката.Информацията ни за интервенциите ,които му прилагат е доста оскъдна да не кажа никаква.За това и може би не се изразявам правилно,за което се извинявам.След известно време получи общ сепсис,с който все още се борят.В същото време от финансовия отдел на болницата ми поискаха да заплатя сумата от 4098лв.,която включва операцията на стомаха и някакъв балонен пулсатор който му е подпомагал сърдечната дейност в дните след сърдечната операция,защото не се поемали от касата.Редно ли е да ми искат такава сума преди изписването и дори преди да са стабилизирали състоянието на баща ми,даже без да са ми предоставили медицинската му епикриза или някакви документи свързани с историята на заболяването му? Държа да отбележа ,че не ние сме избрали въпросната клиника ,а те по служебен път го приеха от Търновсата кардиология.И последният ми въпрос е какъв е реда за преместване от една клиника в друга,защото не съм сигурна че лечението което му прилагат е достатъчно компетентно в момента? Извинете ме за неточностите,но не боравя добре с медицински термини,а информацията по случая е доста оскъдна.Благодаря ви предварително
Отговор
В цената на пътеките са включени стойността на оперативната дейност, съответните медикаменти и консумативи, като по отношение на вложените медицински изделия, в това число и „балонен пулсатор“, във всяка КП изрично е посочено кои скъпоструващи медицински изделия не влизат в цената на КП, т.е. не се заплащат от НЗОК, а от пациента. Ето защо е необходимо да знаете точно по кои КП се извършва лечението на баща Ви, защото по различните КП са посочени различни консумативи и медицински изделия, които НЗОК не заплаща.
Съгласно Закона за здравното осигуряване: Лечебните заведения - изпълнители на медицинска помощ, са длъжни да обявят на общодостъпни места в сградата си информация относно:
1. здравните дейности, гарантирани от бюджета на НЗОК
2. стойността, която НЗОК заплаща за здравните дейности по ал. 1;
3. безплатно предоставяните медицински услуги по чл. 82 от Закона за здравето;
4. (изм. - ДВ, бр. 15 от 2013 г., в сила от 1.01.2014 г.) случаите, когато лицата имат право на целеви средства от държавния бюджет и начина на отпускането им;
5. случаите, когато лицата заплащат медицинска помощ, извън обхвата на задължителното здравно осигуряване;
6. (изм. - ДВ, бр. 60 от 2012 г., в сила от 7.08.2012 г.) информация за застрахователите по чл. 83, ал. 1, с които имат сключен договор;
7. списък на заболяванията, при които задължително здравноосигурените лица са освободени от заплащане на сумите по чл. 37, ал. 1.
(2) Информацията по ал. 1 се обявява и на интернет страницата на лечебните заведения или се оповестява по друг обичаен начин.
Съгласно Националния рамков договор за медицински дейности за 2015г., чл. 179. (1) Изпълнителят на болнична помощ предоставя на РЗОК и обявява на видно място работния график на кабинетите в диагностично-консултативния блок/приемен кабинет, както и информация за медицинските изделия, които НЗОК заплаща/не заплаща по съответната клинична пътека.
Във всички случаи обаче би трябвало да получите квитанция или фактура от лечебното заведение за заплатената от Вас сума.
При хоспитализация по клинична пътека пациентът заплаща законоустановената потребителска такса, която е в размер на 5.80 лв. (за всеки ден болнично лечение), но за не повече от 10 дни годишно. Ако се налага лечение в болница повече от 10 дни за една година, не се заплаща потребителска такса за престоя след десетия ден. Не се дължи потребителска такса за лечение в болница и ако здравноосигуреното лице има заболяване, включено в Списъка на освободените от потребителска такса лица. Лечението по клинична пътека включва и до два контролни прегледа в рамките на 30 дни след изписване на пациента от болничното заведение, задължително записани в епикризата.
Ако смятате, че неправомерно сте заплатили за оказаната медицинска помощ или не Ви е предоставена медицинска документация (епикриза) за проведеното лечение, може да подадете жалба до директора на РЗОК, с която ЛЗБП има сключен договор, или до управителя на НЗОК – 1407 София, ул. „Кричим“№ 1. Редно е да приложите и документ за заплатените от Вас суми, както и копия от всички документи, които имате в наличност, и разбира се, да опишете подробно всички обстоятелства по случая.