Получаване на лекарства в чужбина, страна от ЕС

От: Ж** Д** Зададен на: 16/01/2015   Отговорен на: 20/01/2015

Въпрос

С чернодробна трансплантация съм. Заминах за Португалия по програма Erasmus+ за три месеца. Зная, че мога да получавам лекарства през тукашната здравна система, но от здравната каса в България казаха, че е до уговорка с личния лекар. Имах уговорка с личния лекар да ми изпише лекарства и сестра ми да ги вземе и да ги праща. Сега обаче когато аз вече съм в Португалия личната лекарка е отказала на сестра ми да ми изпише лекарствата. Какво да направя? къде да отида? какви документи са ми необходими? Проучвам тукашната система, но и не знам португалски. На английски намирам съвсем други неща. Имам епикриза на английски.

Отговор

Уважаеми господин Димитров, съгласно действащото българско законодателство, не е възможно предварително да получите необходимите лекарства по време на престоя Ви в чужбина. Националната здравноосигурителна каса осигурява в полза на здравноосигурените лица (ЗОЛ) лекарствени продукти, медицински изделия и диетични храни за специални медицински цели за домашно лечение на територията на страната;
След като престоят Ви е в страна членка на ЕС, уточняваме, че всяка държава членка на ЕС сама определя реда, по който отпуска лекарства от реимбурсните си листи. Тъй като здравната помощ, оказвана на лица с хронични заболявания, съгласно Решение S3 на Административната комисия към ЕК, е неотложна помощ, тя може да се ползва срещу валидна Европейска здравноосигурителна карта (ЕЗОК) или Удостоверение за временно заместване на ЕЗОК.
Препоръчително е  още преди заминаването да се осведомите относно реда за отпускане на необходимите Ви лекарства в Португалия, да разберете как осигурените лица в съответната страна от ЕС се снабдяват с лекарства и кой изписва рецептите – общопрактикуващ лекар или лекар специалист.
Важно е преди отпътуването да се снабдите с епикриза и попълнена (на латиница) рецепта за лекарствата. Ако чуждата здравноосигурителна институция може да отпуска необходимите Ви лекарства срещу валидна българска ЕЗОК, ще трябва да представите пред тази институция медицинските доказателства за отпусканите Ви лекарства – медицински изследвания, предписанията на българските лекари в рецептурната книжка, и т.н., които следва да са преведени от български език.
В повечето случаи в страни от ЕС осигурените лица заплащат ползваните здравни услуги. В такива случаи, след завръщане в България могат да се подадат документи за възстановяване на платените разходи. Информация за процедурата се съдържат на Интернет портала на НЗОК (www.nhif.bg) , линк „Международно сътрудничество/ Европейска интеграция“ /документ: „Възстановяване на разходи, заплатени от здравноосигурени граждани за оказана спешна и неотложно необходима медицинска помощ при престой в друга държава в ЕС“. При купуването на лекарства, свързани с неотложна медицинска помощ, на възстановяване (в случай, че сте заплатили) подлежи тази част от сумата, която е покрита от здравното осигуряване в страната членка на ЕС.
Върни се в началото на страницата
Управление на вашата поверителност

За оптималната работа на интернет страницата, порталът на НЗОК и нашите партньори използваме технологии, за да съхраняваме и/или да имаме достъп до информация за устройството Ви – бисквитки или cookies. Приемайки тези технологии, Вие позволявате на НЗОК и на партньорите ни да обработваме лични данни на този сайт, като поведението Ви или уникални идентификатори за Вашето устройство. Несъгласието или отмяната на съгласие може да се отрази неблагоприятно върху някои характеристики или функции.

Кликнете долу, за да се съгласите с гореспоменатото или да направите конкретен избор, включително да упражните правото си на несъгласие с това компании да обработват лична информация, базирана на легитимен интерес, а не съгласие. Можете да промените избора си по всяко време, като кликнете върху „Настройки“ по-долу.

Използваме данните ви за:

  • Точни данни за географско позициониране и идентификация чрез сканиране на устройства
  • Персонализирани реклами и съдържание, измерване на реклами и съдържание, статистика за аудиторията и разработване на продукти
  • Строго необходими бисквитки
  • Функционални
  • Аналитични
  • Реклама
  • Бисквитки за функции, анализ, рекламни (не-IAB доставчици) и социални медии