Направленията в началото на месеца !!!

От: Г** И** И** Зададен на: 01/12/2014   Отговорен на: 10/12/2014

Въпрос

Здравейте! Искренно се надявам някой най - накрая да промени нещо от досегашното меко казано безумно положение! Аз съм здравно осигурена - винаги съм била. Рядко ми се налага да посещавам доктори , но когато ми се наложи се сблъсках с абсурдите в здравеопазването НИ !!! Ако има изобщо такова !!!! До ден днешен - а аз съм на 26 години не разбрах къде отиват всички тези осигуровки , здравни и данъци които като граждани на тази държава плащаме !!! Преди 2 години и 6 месеца родих дъщеря си в Шейново. Бях изненадана, когато ми казаха, че трябва да платя 1 600 лв. за секцио - въпреки , че съм с много висок диоптър. Понеже ме изкараха по желание , а не от необходимос се налагаше и ние с мъжа ми нищо не подозиращи се съгласихме, като всеки нормален и бъдещ родител иска всичко да е наред с детето и майката.Родих , получих алергия от нещо ,но и до днес незнам от какво и когато си тръгвах попитах на касата колко дължа и те ми казаха , че съм здравно осигурена и не дължа нищо, да де но преди това мъжът мибил дал исканите пари на ръка в асансьора между етажите на доктора който ме беше изродил. Демек това което аз разбирам е , че веднъж от мен не малката сума от 1600 лв , веднъж от здравната каса !!!????? Другото с което се сблъсквам към днешна дата е факта - НАПРАВЛЕНИЕ! когато и да го поискаш все го няма. преди 3 месеца поисках направление от личната си лекарка в 30 дкц за гинеколог , защото не бях ходила след раждането на доктор и тя ми каза , че неможе да ми даде такова ,защото нямала за профилактичен преглед. тогава ме дръпна мед. сестра и ми каза да дойда пак и да излъжа , че имам силни болки и неспиращо кървене , за да ми дадат направление. Е , питам аз - и вие ли така лъжете докторите ,дърпайки дявола за опашката , за да ви дадат направление и защо изобщо трябва да ми се налага тази простотия бих казала , за да получа направление , което по право ми се полага 2 пъти в година. И днес беше поредният куриоз , който всъщност ми преля чашата и ме накара да Ви пиша с надеждата да имам отгавар и някакви уж адекватни мерки. От минала седмица съм болна , отивам на лекар - уж чуваме нещо на слушалката , ама незнаеме дали го чуваме - пращат ме на снимка на белите дробове , но отново нямат за мен направление нищо ,че е 01.12.2014 . както и да е стресната , че имам вирусна пневмония пл ащам не евтината такса от 20 лв на ръка на жената ,която ми прави снимката без касова бележка или нещо друго и получавам снимката с не точно обяснение какво ми има. отивам при докторката и тя решава , че имам пневмония и ми изписва антибиотик , но ми казва да отида в 5 градска болниза при доктор маринов ,който бил полмолог да ме видел и той,отново без направление, защото неможела да ми даде, защото имала някакви съмнения. плащам си таксата при личната и без да купувам лекарствата отивам в 5 градска . На касата ми казват да се кача на 2 етаж , а там ми казват цената - 50 лв само за да ми погледне снимката . В този момент изчислих , че за това че внасям осигуровки - ползвам привилегии на всякъде да си плащам - прегледите с ранспорта ми стъпват на около 80 - 90 лева , а лекарствата близо на 100 лв . Според вас така ли е редно - да плащаме за нещо ,което дори не получаваме ! Всеки месец няма няпрявления - извинете , но кога и за кого има . Защото ако трябва да съм точна и за детето си плащам , по 50 лв ри докторите за консултации и за изследвания също нямат направления . Изобщо има ли надежда някога този абсурд да се оправи или парите от нашите плащания като данекоплатец на тази държавичка им е по- уютно в нечий чужд джоб - но не и в джоба на хората имайки право на това !!! С Уважение (макар и минимално) Габриела Игнатова Игнатова тел: 0899 74 18 18

Отговор

Уважаема госпожо Игнатова, 1. след 15 март 1999 година със създаването на НЗОК беше въведено задължителното здравно осигуряване в България като обществен договорен модел – за пръв път от 1947 година насам. То се осъществява на принципите на задължително участие при набирането на здравноосигурителни вноски и на солидарност на осигурените граждани при ползване на набраните в НЗОК средства. Тези принципи са характерни за съвременните социалноосигурителни (в това число - и здравноосигурителни) системи. Те предвиждат набирането на приходи в НЗОК от здравноосигурителни вноски от всички български граждани. Принципът на солидарността пък предвижда възможност за преразпределение на средствата от здравноосигурителни вноски: внасят всички, ползват тези, които имат нужда. Със събраните здравни вноски (минимум по 16.80 лв. месечно) Касата трябва да заплаща не само основен пакет от дейности в извънболничната, болничната и денталната помощ, лекарствени продукти и някои медицински изделия и консумативи, но и поема трансгранични плащания в рамките на престой на български граждани в Европейския съюз. 
Законът за здравното осигуряване предвижда и допълнително доброволно осигуряване - гражданите могат да ползват избрани от тях пакети медицински услуги, предлагани от различни застрахователни дружества.
НЗОК разполага с точно определен финансов ресурс, съгласно Закона за бюджета на НЗОК, приет от Народното събрание и е задължена да спазва всички нормативни актове, приети от Народното събрание.
Набирането на средства от задължителните здравноосигурителни вноски, които се определят със закон, се осъществява от Националната агенция за приходите – www.nap.bg 
2. По принцип няма ограничения в броя на ползваните направления през годината. Няма правило, съгласно което „да имате право само на 2 направления в годината“. Лекарят обаче е този, който преценява необходимостта от издаване на направление за прегледи и изследвания, съобразно състоянието на пациента.
Изпълнителите на първична и специализирана медицинска помощ разполагат с точно определен брой медицински направления: за преглед и консултация с лекар специалист (бл.МЗ-НЗОК №.3),  медицински направления за високоспециализирани дейности (бл.МЗ-НЗОК №.3А) и направления за медико-диагностични изследвания бланка (бл.МЗ-НЗОК №.4) за всяко тримесечие, които следва да разходват своевременно и съобразно потребностите на пациентите. Това ограничение се налага от факта, че НЗОК разполага с точно определен финансов ресурс, съгласно Закона за бюджета на НЗОК.
Броят на направленията и сумите за изследвания се определят съобразно пациентските листи на лекарите, като се отчитат различни фактори, обуславящи потреблението на здравните услуги. 
3. Няма специално направление „за профилактика при гинеколог”. Това, което Ви се полага като на здравноосигурено лице и което НЗОК заплаща по реда на Наредба № 40 на Министерството на здравеопазването за основния пакет от здравни дейности, гарантиран от бюджета на НЗОК,  е изследването „Мамография на млечни жлези“.  То се назначава с бланка (МЗ-НЗОК №4) и се издава  от общопрактикуващия (личния) лекар при извършване на годишния профилактичен преглед на здравноосигурени лица над 18-годишна възраст -  веднъж на две години – за жени от 50 до 69-годишна възраст включително. Всички останали посещения са по повод на остро или хронично заболяване.
4. НЗОК заплаща раждането по клинична пътека № 141 "Раждане, независимо от срока на бременността, предлежанието на плода и начина на родоразрешение”. Това включва както раждане по нормален път, така и чрез цезарово сечение. Начинът на родоразрешение се определя от АГ–специалиста. За раждане чрез цезарово сечение съществуват определени медицински индикации. Ако АГ-специалистът прецени, че е наложително секцио, бременната жена няма да заплати интервенцията.
В цената на пътеката са включени всички процедури, медикаменти и необходими консумативи. Бременните и родилките до 45 дни след раждането са освободени от потребителска такса за болничния престой.
5. За всяка оказана медицинска помощ по линия на НЗОК, се издава касова бележка/финансов бон за заплатените суми от здравноосигуреното лице, което следва да ги изисква от изпълнителя на медицинска помощ.
6. При нарушаване на правата на здравноосигурените лица, свързани с оказаната медицинска и дентална помощ от лекари, лекари по дентална медицина или лечебни заведения за извънболнична и болнична помощ, сключили договор с Националната здравноосигурителна каса, гражданите имат право да подават писмени жалби  до директора на съответната районна здравноосигурителна каса по местоживеене (РЗОК) или до Националната здравноосигурителна каса. За изясняване на фактите, изложени в жалбата, се назначава проверка по документи на изпълнителя на медицинска помощ или на лечебното заведение, като жалбоподателят задължително се уведомява за резултатите. Редно е да приложите и документ за заплатените от Вас суми, както и копия от всички документи, които имате в наличност, и разбира се, да опишете подробно всички обстоятелства по случая.
Когато жалбата Ви е свързана с качеството на оказаната медицинска помощ, може да подадете жалба и до Регионалните здравни инспекции (РЗИ), които са структури към Министерството на здравеопазването(МЗ) или до Изпълнителна агенция "Медицински одит" към МЗ на адрес – бул.”Георги Софийски” №3, гр.София 1606   - http://www.eama.bg
Върни се в началото на страницата
Управление на вашата поверителност

За оптималната работа на интернет страницата, порталът на НЗОК и нашите партньори използваме технологии, за да съхраняваме и/или да имаме достъп до информация за устройството Ви – бисквитки или cookies. Приемайки тези технологии, Вие позволявате на НЗОК и на партньорите ни да обработваме лични данни на този сайт, като поведението Ви или уникални идентификатори за Вашето устройство. Несъгласието или отмяната на съгласие може да се отрази неблагоприятно върху някои характеристики или функции.

Кликнете долу, за да се съгласите с гореспоменатото или да направите конкретен избор, включително да упражните правото си на несъгласие с това компании да обработват лична информация, базирана на легитимен интерес, а не съгласие. Можете да промените избора си по всяко време, като кликнете върху „Настройки“ по-долу.

Използваме данните ви за:

  • Точни данни за географско позициониране и идентификация чрез сканиране на устройства
  • Персонализирани реклами и съдържание, измерване на реклами и съдържание, статистика за аудиторията и разработване на продукти
  • Строго необходими бисквитки
  • Функционални
  • Аналитични
  • Реклама
  • Бисквитки за функции, анализ, рекламни (не-IAB доставчици) и социални медии