tazobedrena stava
От: E** M** Зададен на: 01/12/2014 Отговорен на: 05/12/2014Въпрос
ako operacijata za postavjane na tazobedrena stava se izvar6i v Holandija,kakvi sa razhodite za smetka na pacienta(znam,4e ni trjabva deklaracija S2}
Отговор
Разрешение за получаване на лечение на територията на друга държава членка на Европейския съюз, за сметка на НЗОК, се издава, когато въпросното лечение е сред обезщетенията, предвидени в законодателството на Република България и заплащани чрез системата на задължителното здравно осигуряване, и когато лицето не може да получи лечението в рамките на обичайно необходимото време за получаването му в Република България, като се има предвид текущото здравословно състояние и вероятното развитие на болестта.
Преценката за горното се извършва от националните консултанти по съответните заболявания, и от председателите на съответните научни дружества, които дават писмени становища относно основателността на предявените искания – в съответствие с тяхната експертна медицинска преценка за състоянието на всеки пациент и възможността/невъзможността за провеждане на лечението в разумен медицински срок, в България.
При упражняване правото си на трансгранично здравно обслужване, лицата заплащат на лечебното заведение в държавата членка по местолечение стойността на предоставеното им здравно обслужване.
Лицата имат право да им бъдат възстановени разходите за предоставеното им здравно обслужване в държавата членка по местолечение, до размера на разходите, които НЗОК заплаща за съответното здравно обслужване, ако е извършено на територията на България.
В случай, че стойността на предоставеното в друга държава членка здравно обслужване е по-малка от стойността, която НЗОК заплаща за съответното здравно обслужване, ако е извършено на територията на България, на лицата се възстановява не повече от действително направените разходи.
За възстановяване на разходи, заплатени в друга държава членка за ползвани здравни услуги, лицата подават в Централно управление (ЦУ) на НЗОК или в съответната районна здравноосигурителна каса заявление по образец, утвърден от управителя на НЗОК.
В случаите, когато заявленията са подадени в районна здравноосигурителна каса, същата е длъжна да ги препрати в оригинал в ЦУ на НЗОК, в 3-дневен срок от получаването им.
Към заявлението се прилагат следните документи:
1. копие от документ за самоличност на лицето, което е ползвало и заплатило за оказаната здравна услуга (копие от паспорт – в случаите, когато е ползвана здравна услуга от малолетно лице) - саморъчно заверено с гриф „Вярно с оригинала” и гриф „Съгласен/а съм с направеното копие;
2. оригинали на платежните документи за заплатените здравни услуги, придружени със заверен превод на български език;
3. копие от документ, издаден от банка, в потвърждение на данните за личния IBAN номер на банкова сметка в български левове на лицето, саморъчно заверено с гриф „Вярно с оригинала” и гриф „Съгласен/а съм с направеното копие”;
4. копие от документ, удостоверяващ качеството на родител (за лицата до 14-годишна възраст)/настойник (за напълно недееспособните лица), попечител, саморъчно заверено с гриф „Вярно с оригинала“;
5. пълномощно, в което е посочено изрично, че пълномощникът се упълномощава да подава заявление и необходими документи в НЗОК за възстановяване на разходи за ползвани здравни услуги в конкретен случай - при подаване на заявлението от пълномощник;
6. удостоверение за наследници на лицето (оригинал или нотариално заверено копие), което е заплатило за здравните услуги – в случай, че е починало.
На предварително разрешение за възстановяване на разходите за трансгранично здравно обслужване подлежат здравните услуги, лекарствените продукти и медицинските изделия, посочени на интернет страницата на НЗОК.
Националната здравноосигурителна каса възстановява разходите за предоставеното в друга държава членка здравно обслужване, за което лицето е получило предварително разрешение в съответствие с приложението към настоящите правила, след представяне в ЦУ на НЗОК на заявление, към което се прилагат:
1. копия от медицински документи за извършеното здравно обслужване;
2. финансова документация за доказване заплащането на пряко свързаните с извършеното здравно обслужване разходи;
3. копие от документ, издаден от банка, в потвърждение на данните за личния IBAN номер на банкова сметка в български левове на лицето, саморъчно заверено с гриф "Вярно с оригинала" и гриф "Съгласен/а съм с направеното копие".
При непълнота или несъответствие в представените документи НЗОК уведомява лицето и определя тримесечен срок за представянето им.
Разходите за предоставеното здравно обслужване се възстановяват в размера на разходите, които НЗОК заплаща за същото здравно обслужване, в случай че се предоставя на територията на Република България.