[email protected]
От: Ц** С** Зададен на: 19/05/2014 Отговорен на: 31/05/2014Въпрос
През м. април на майка ми и бе извършена операция. Диагнозата е следната: Счупване на медиалния кондил на дясна тибия, закрито. За консумативи по операцията ни бе издадена фактура на стойност 1 480лв. за медицинско изделие - заключваща плака за проксимална тибия. Каква е възможноста да се поеме разхода или част от разхода, тъй като майка ми е вдовица и получава пенсия в размер на 205 лв.
Отговор
НЗОК заплаща определени медицински изделия, но не заплаща остеосинтезните ортосинтезните (фиксиращи) консумативи и инструменти, което е регламентирано в съответната клинична пътека.
В някои клинични пътеки са изрично посочени скъпоструващи консумативи, които НЗОК не заплаща (това могат да бъдат например титаниеви импланти и винтове, пирони, плаки и пластини…) и те са за сметка на пациента.
В хирургичните клинични пътеки не са изписани диагнози, а фигурират оперативни процедури и съответните индикации за провеждане на оперативното лечение. Каква точно оперативна намеса е необходима и по коя клинична пътека може да бъде проведено оперативното лечение, преценява насочващият специалист.
При прием по клинична пътека НЗОК заплаща на изпълнителите на болнична помощ за всички медицински дейности по клиничната пътека, включващи: изследвания, предоперативна подготовка, операция, лечение в болницата и следболничния режим с назначаване на до два контролни прегледа след изписването на пациента. Здравноосигуреното лице дължи (ако не е освободено от това) потребителска такса - по 5.80 лв. - за всеки ден болнично лечение, но за не повече от 10 дни годишно. За сметка на здравноосигуреното лице са и някои консумативи, изрично упоменати в съответните клинични пътеки. Ако разберете коя е клиничната пътека, по която е била хоспитализирана майка Ви, може да направите справка на сайта на НЗОК в меню „Национален рамков договор 2014 за медицинските дейности”, линк „Национален рамков договор 2014 за медицинските дейности“, подлинк „Приложение № 16 – Клинични пътеки”, откъдето ще се информирате за консумативите, които НЗОК заплаща/не заплаща по съответната клинична пътека.
Ако Касата не заплаща тези консумативи, остава възможността да подадете молба до Агенцията за социално подпомагане за отпускане на парична помощ за направените разходи.