POKYPKA NA LEKARSTVA

От: S** N** Зададен на: 28/02/2014   Отговорен на: 05/03/2014

Въпрос

PATYVAM V 4YJBINA PO 3 MESECA BEZ PREKASVANE.IMAM DIABET TIP2 I TRABVA DA VZEMAM LEKARSTVA POSTOIANO.IMAM ISPISANI LEKARSTVA 4REZ ZDRAVNATA KASA.ZA6TO NEMOGA DA SI GI VZEMA ZA 3 MESECA.KAK DA GI VZEMA OT BG. I SA6TEVREMENO DA SAM V 4YGBINA.NEMOGA DA SE VRA6TAM VSEKI MESEC.MISLA 4E TYK IMA NAKAVO NEDOMISLIE

Отговор

Уважаеми господин Стефанов,  съгласно действащото българско законодателство, не е възможно предварително да получите необходимите лекарства по време на престоя Ви  в чужбина. Няма основание за предписване на безплатни или частично платени лекарства от Лекарствения списък на НЗОК на пациенти с хронични заболявания, които заминават за страни извън Европейския съюз, тъй като НЗОК  осигурява в полза на здравноосигурените лица лекарствени продукти, медицински изделия и диетични храни за специални медицински цели за домашно лечение единствено на територията на страната – т.е. в България.
Ако престоят е в страна членка на ЕС, уточняваме, че всяка държава членка на ЕС сама определя реда, по който отпуска лекарства от реимбурсните си листи. Тъй като здравната помощ, оказвана на лица с хронични заболявания, съгласно Решение S3 на Административната комисия към ЕК, е неотложна помощ, тя може да се ползва срещу валидна здравноосигурителна карта (или Удостоверение за временно заместване на ЕЗОК).
Препоръчваме Ви още преди заминаването да се осведомите относно реда за отпускане на лекарства в страната (ако тя е в ЕС), в която ще пребивававате и  преди отпътуването – да се снабдите с епикриза и попълнена (на латиница) рецепта за необходимите лекарства. Ако чуждата здравноосигурителна институция може да отпуска необходимите лекарства срещу валидна българска ЕЗОК, ще трябва да представите пред тази институция медицинските доказателства за отпусканите лекарства – медицински изследвания, предписанията на българските лекари в рецептурната книжка, и т.н., които следва да са преведени от български език.
В повечето случаи в страни от ЕС осигурените лица заплащат ползваните здравни услуги и след завръщане в България могат да се подадат документи за възстановяване на платените разходи. Информация за процедурата се съдържат на Интернет портала на НЗОК (www.nhif.bg), линк „Международно сътрудничество/ Европейска интеграция“ /документ: „Възстановяване на разходи, заплатени от здравноосигурени граждани за оказана спешна и неотложно необходима медицинска помощ при престой в друга държава в ЕС“. При купуването на лекарства, свързани с неотложна медицинска помощ, на възстановяване (в случай, че сте заплатили) подлежи тази част от сумата, която е покрита от здравното осигуряване в страната членка на ЕС.
Върни се в началото на страницата
Управление на вашата поверителност

За оптималната работа на интернет страницата, порталът на НЗОК и нашите партньори използваме технологии, за да съхраняваме и/или да имаме достъп до информация за устройството Ви – бисквитки или cookies. Приемайки тези технологии, Вие позволявате на НЗОК и на партньорите ни да обработваме лични данни на този сайт, като поведението Ви или уникални идентификатори за Вашето устройство. Несъгласието или отмяната на съгласие може да се отрази неблагоприятно върху някои характеристики или функции.

Кликнете долу, за да се съгласите с гореспоменатото или да направите конкретен избор, включително да упражните правото си на несъгласие с това компании да обработват лична информация, базирана на легитимен интерес, а не съгласие. Можете да промените избора си по всяко време, като кликнете върху „Настройки“ по-долу.

Използваме данните ви за:

  • Точни данни за географско позициониране и идентификация чрез сканиране на устройства
  • Персонализирани реклами и съдържание, измерване на реклами и съдържание, статистика за аудиторията и разработване на продукти
  • Строго необходими бисквитки
  • Функционални
  • Аналитични
  • Реклама
  • Бисквитки за функции, анализ, рекламни (не-IAB доставчици) и социални медии