Невропсихологичен преглед Алцхаймер

От: С** А** А** Зададен на: 21/11/2019   Отговорен на: 25/11/2019

Въпрос

Здравейте. Здравната каса поема ли невропсихологични прегледи на болен, диагностициран със болест на Алцхаймер? Кои изследвания за тази болест се поемат от касата и кои трябва да се заплатят изцяло от пациента?

Отговор

Уважаеми г-н Ангелов,
Здравноосигурени лица над 18-годишна възраст със заболяване „Болест на Алцхаймер”, с МКБ-кодове: G30.0 „Ранна болест на Алцхаймер“, G30.1 „Късна болест на Алцхаймер“, G30.8 „Други форми на болестта на Алцхаймер“, G30.9 „Болест на Алцхаймер, неуточнена“ се наблюдават диспансерно от лекар специалист по нервни болести до края на живота. Диспансерните прегледи се провеждат три пъти годишно със снемане на общ клиничен с неврологичен статус. Ежегодно се провежда консултация с психиатър.
Диспансерното наблюдение от специалист по нервни болести се осъществява на основание на еднократно издадено от общопрактикуващия (личния) лекар „Направление за консултация или провеждане на съвместно лечение“ (бл. МЗ-НЗОК № 3) към специалиста за срока на диспансерното наблюдение.
В допълнение може да посочим, че НЗОК заплаща в съответствие с действащите нормативна уредба лекарствени продукти, включени в Приложение №1 на Позитивния лекарствен списък (ПЛС), за провеждане на лечение на болни с болест на Алцхаймер в извънболничната медицинска помощ.
Справка за лекарствените продукти, включени в Приложение №1 на ПЛС, съгласно който НЗОК заплаща частично или напълно лекарствени продукти за домашно лечение, може да се прави на сайта на НЗОК (www.nhif.bg) - линк „Лекарства, медицински изделия и храни” - подлинк „Лекарствени продукти” – „Списък с лекарствени продукти, които НЗОК заплаща по реда на Наредба № 10 от 24 март 2009г. за условията, реда, механизма и критериите за заплащане от Националната здравноосигурителна каса на лекарствени продукти, медицински изделия и на диетични храни за специални медицински цели, договаряне на отстъпки и прилагане на механизми, гарантиращи предвидимост и устойчивост на бюджета на НЗОК“.
За лекарствените продукти, които  съгласно Списъка се предписват с протоколи и  за които е посочено, че се извършва експертиза по чл. 78, т.2 от Закона за здравното осигуряване (ЗЗО),  има утвърдени от Надзорния съвет на НЗОК – „Изисквания на НЗОК при провеждане на лечение на болни с болест на Алцхаймер в извънболничната помощ“ - в сила от 01 октомври 2015 година. Те са публикувани на интернет страницата на НЗОК (www.nhif.bg) - рубрика „Лекарства, медицински изделия и храни“ - линк „Изисквания за заболявания“ - „Заболявания по специалности“. Изискванията съдържат критериите за започване на лечението, редът за издаване и заверяване на протоколи, както и необходимите документи, които следва да се подготвят и представят в съответната районна здравноосигурителна каса (РЗОК).
Върни се в началото на страницата
Управление на вашата поверителност

За оптималната работа на интернет страницата, порталът на НЗОК и нашите партньори използваме технологии, за да съхраняваме и/или да имаме достъп до информация за устройството Ви – бисквитки или cookies. Приемайки тези технологии, Вие позволявате на НЗОК и на партньорите ни да обработваме лични данни на този сайт, като поведението Ви или уникални идентификатори за Вашето устройство. Несъгласието или отмяната на съгласие може да се отрази неблагоприятно върху някои характеристики или функции.

Кликнете долу, за да се съгласите с гореспоменатото или да направите конкретен избор, включително да упражните правото си на несъгласие с това компании да обработват лична информация, базирана на легитимен интерес, а не съгласие. Можете да промените избора си по всяко време, като кликнете върху „Настройки“ по-долу.

Използваме данните ви за:

  • Точни данни за географско позициониране и идентификация чрез сканиране на устройства
  • Персонализирани реклами и съдържание, измерване на реклами и съдържание, статистика за аудиторията и разработване на продукти
  • Строго необходими бисквитки
  • Функционални
  • Аналитични
  • Реклама
  • Бисквитки за функции, анализ, рекламни (не-IAB доставчици) и социални медии