потребителска такса
От: М** С** Зададен на: 09/03/2012 Отговорен на: 14/03/2012Въпрос
Следва ли да се заплаща потребителска такса на личния лекар,без преглед,без консултация,само за изписване на лекарства по рецептурна книжка?Това обикновено се извършва от мед.сестра,не от лекаря.И никога не се издава фискален бон за таксата.
Отговор
Уважаеми г-н Стефанов, изписване на лекарства с намаление става само след проведен преглед на здравноосигуреното лице.
Потребителска такса в размер на 1 % от минималната работна заплата се заплаща при всеки преглед в кабинета по силата на чл.37, ал.1 , т.1 от Закона за здравното осигуряване за всяко посещение при лекаря или зъболекаря. Тези суми са за оказаната медицинска помощ (чл.37 ал.2 от ЗЗО).
Съгласно чл. 45. (1) от НРД 2012: „Лекарствените продукти, медицински изделия и диетични храни за специални медицински цели се предписват само след извършен преглед, който се документира в амбулаторния лист и се удостоверява с подписа на здравноосигуреното лице”. Следователно, преди предписване на лекарствени продукти лекарят е длъжен да извърши преглед, и за тази оказана медицинска помощ пациентът дължи потребителска такса. Лекарят трябва да му издаде документ (касова бележка, квитанция) за всяка заплатена сума.
Редно е винаги да изисквате касова бележка (финансов бон) за заплатените от Вас суми. Лечебните заведения, с които НЗОК сключва договор, са регистрирани по Търговския закон. Контролът върху издадените финансови документи (в случая – касов бон от личния лекар) се осъществява от органите на Националната агенция за приходите (НАП).