Заплащане на потребителска такса
От: Б** Ч** Зададен на: 22/02/2012 Отговорен на: 29/02/2012Въпрос
Здравейте, Моля да ми отговорите ако личния лекар не издава касова бележка за получена потребителска такса трябва ли да се дава такава. Също така ако пациента посети личния лекар само за да му завери рецептурната книга и вземе рецепта, без да е направен и елементарен преглед или консултация - трябва ли да се заплаща потребителска такса?
Отговор
Уважаеми г-н Читак, потребителска такса в размер на 1 % от минималната работна заплата се заплаща при всеки преглед в кабинета по силата на чл.37, ал.1, т.1 от Закона за здравното осигуряване за всяко посещение при лекаря или зъболекаря. Тези суми са за оказаната медицинска помощ. Напр. за извършения преглед, в който се анализират резултати от вече назначени изследвания, определяне на терапия, и т.н., се дължи потребителска такса (освен в случаите, когато лицата са освободени от нея съгласно Закона за здравното осигуряване и Националния рамков договор).
Редно е винаги да изисквате касова бележка (финансов бон) за заплатените от Вас суми. Лечебните заведения, с които НЗОК сключва договор, са регистрирани по Търговския закон. Контролът върху издадените финансови документи (в случая – касов бон от личния лекар) се осъществява от органите на НАП.
Съгласно чл. 45. (1) от НРД 2012: „Лекарствените продукти, медицински изделия и диетични храни за специални медицински цели се предписват само след извършен преглед, който се документира в амбулаторния лист и се удостоверява с подписа на здравноосигуреното лице”. Следователно, преди предписване на лекарствени продукти лекарят е длъжен да извърши преглед, и за тази оказана медицинска помощ пациентът дължи потребителска такса. Лекарят трябва да му издаде документ (касова бележка, квитанция) за всяка заплатена сума.