лечение
От: С** П** Т** Зададен на: 02/02/2019 Отговорен на: 05/02/2019Въпрос
Здравейте! Вече две години всеки месец изпитвам огромни затруднения при взимането на изписания ми инсулин -НовоМикс 30. - системно липсващо в складовете лекарство. Кога ще се нормализира доставката на това живото поддържащо лекарство?Какво да направя след като не можах да си получа лекарството през януари тази година? Нямаше го по складовете,както и в аптеката в която ежемесечно взимам лекарствата си.Нямам физическа възможност да обикалям от аптека на аптека.Това меко казано е пълна безотговорност и геноцид към диабетиците!Възмутена съм до дъното на душата си от безсърдечието на КОЙ? И аз ме знам!
Отговор
Информираме Ви, че съгласно индивидуалния договор на аптеката с НЗОК/РЗОК, при липса или недостатъчно налично количество на лекарствен продукт в аптеката, магистър-фармацевтът се задължава да го достави не по-късно от 24 часа, считано от момента на постъпване на рецептурната бланка. В този случай датата и часът на постъпването на рецептата се отразяват върху нея. Невъзможността се удостоверява с писмен отказ за доставка от търговец на едро до Изпълнителя или с други подходящи писмени доказателства. При отказ на търговеца да достави лекарствения продукт аптеката е задължена да уведоми фирмата производител и вносител, за да получи информация за времето на доставка. Договорът за доставка на лекарствени продукти е между аптеката и търговеца на едро. НЗОК не определя търговците на едро, които ще дистрибутират съответния лекарствен продукт. Те се посочват от Притежателя на разрешението за употреба в писменото заявление.
Не е в правомощията на НЗОК да упражнява контрол при търговията на едро с лекарствени продукти, в това число и при осъществяване на некоректни практики (паралелен износ).
НЗОК само заплаща за лекарствени продукти, включени в Позитивния лекарствен списък и предназначени за домашно лечение на заболявания, определени с Наредбата по чл. 45, ал. 3 от Закона за здравното осигуряване, след получаване на писмено заявление от притежателя на разрешението за употреба или негов упълномощен представител, че желае съответният лекарствен продукт да се заплаща.
Към днешна дата в НЗОК не са постъпвали нито устни запитвания на горещия телефон, нито писмени запитвания в рубриката online консултации относно липси на цитираните от Вас лекарствени продукти.
Фирма Novo Nordisk A/S, Дания не е уведомила НЗОК за спиране на вноса или затруднения с доставката на лекарствения продукт NovoMix 30 Penfill Suspension for injection 100 U/ml - 3 ml . Той е включен в Приложение № 1 на Позитивния лекарствен списък, съгласно който НЗОК заплаща за домашно лечение.
Информация относно лекарствените продукти и техните цени може да се следи на сайта на НЗОК - линк „Лекарства, медицински изделия и храни”, подлинк „Лекарствени продукти” – „Списък на лекарства, които НЗОК заплаща“. В колона „Търговец на едро” или „Търговец на дребно” е стойността на лекарствения продукт, в колона „ниво на заплащане” е отбелязана стойността, която НЗОК заплаща, а разликата между тях е стойността, която здравноосигуреното лице трябва да заплати.
Лекарственият продукт NovoMix 30 Penfill Suspension for injection 100 U/ml - 3 ml се дистрибутира от пет търговци на едро.
Информираме Ви, че е активирана интернет платформа за подаване на горещи сигнали за липсващи лекарства и за недостиг на лекарствени продукти и пациентите вече могат да се възползват от възможностите, които тя предлага. Платформата бе представена на Седмата конференция на Федерация „Български пациентски форум“. Тя е създадена от Българската асоциация за развитие на паралелната търговия с лекарства (БАРПТЛ) и вече е на разположение 24 часа в денонощието. Пациентите и техните близки могат да подадат сигнал за липсващ медикамент на адрес www.parallel-trade-development.org.