абдоминална аортна аневризма

От: Й** Р** Зададен на: 21/11/2011   Отговорен на: 22/11/2011

Въпрос

Преди няколко дни откриха това заболяване/абдоминална аортна аневризма/на баща ми.След преглед на скенер се установи,че увеличението на аортата е 5 см.Поради възрастта му/78г/и други негови заболявания доктора препоръчва да изчакаме 3м и да се види дали нараства.Казва също че едно коремно отваряне за него е рисково.Ако може да ми кажете дали ендоваскуларно лечение със стенграфт/поставяне на протеза/се поема от здравната каса и налага ли се някакво доплащане от нас.

Отговор

Уважаема г-жо Ранчева, НЗОК заплаща на изпълнителите на болнична помощ за всички медицински дейности по клинични пътеки, включващи: изследвания, предоперативна подготовка, операция, лечение в болницата и следболничния режим с назначаване на до два контролни прегледа след изписването на пациента.
Извън дейностите, които НЗОК заплаща, лечебните заведения трябва да имат изготвен ценоразпис, поставен на видно място, от който пациентите да се информират за цените на предлаганите услуги и консумативи.
Поставянето на съдова протеза за коремна аорта и/или стент, се заплаща от НЗОК, като Касата заплаща за тези медицински изделия 1200 лв. Скъпоструващият консуматив Стентграфт за ендоваскуларно протезиране обаче не се поема от НЗОК и пациентът трябва да заплати за него. Скъпоструващи консумативи за провеждане на лечение, които се заплащат от НЗОК са: съдови протези/стент за коремна аорта, вена кава инфериор и дистални съдове. В случай, че пациентите предпочетат по-скъпо медицинско изделие в сравнение с договорената в НРД цена, те доплащат разликата в цената. НЗОК няма правомощия да възстановява средства на пациенти.
Уточняваме, че клиничната пътека, по която ще бъде проведено лечението,  преценява лекуващият лекар. Необходимо е направление за хоспитализация в лечебно заведение за болнична помощ (пациентът има право да избере лечебното заведение), което е сключило договор с НЗОК за тази пътека.
За всеки ден болнично лечение здравноосигуреното лице заплаща само потребителска такса в размер на 2% от минималната работна заплата, установена за страната, т.е. по 5.40 лв. Ако се налага лечение в болница повече от 10 дни за една година, не се заплаща потребителска такса за престоя след десетия ден. Не се дължи потребителска такса за лечение в болница и ако здравноосигуреното лице има заболяване, включено в Списъка на освободените от потребителска такса лица. Списъкът е публикуван на интернет страницата на НЗОК в меню „Национален рамков договор 2011 за медицински дейности”, подменю „Приложения към НРД – Приложение № 14.”
Върни се в началото на страницата
Управление на вашата поверителност

За оптималната работа на интернет страницата, порталът на НЗОК и нашите партньори използваме технологии, за да съхраняваме и/или да имаме достъп до информация за устройството Ви – бисквитки или cookies. Приемайки тези технологии, Вие позволявате на НЗОК и на партньорите ни да обработваме лични данни на този сайт, като поведението Ви или уникални идентификатори за Вашето устройство. Несъгласието или отмяната на съгласие може да се отрази неблагоприятно върху някои характеристики или функции.

Кликнете долу, за да се съгласите с гореспоменатото или да направите конкретен избор, включително да упражните правото си на несъгласие с това компании да обработват лична информация, базирана на легитимен интерес, а не съгласие. Можете да промените избора си по всяко време, като кликнете върху „Настройки“ по-долу.

Използваме данните ви за:

  • Точни данни за географско позициониране и идентификация чрез сканиране на устройства
  • Персонализирани реклами и съдържание, измерване на реклами и съдържание, статистика за аудиторията и разработване на продукти
  • Строго необходими бисквитки
  • Функционални
  • Аналитични
  • Реклама
  • Бисквитки за функции, анализ, рекламни (не-IAB доставчици) и социални медии