осигурителни права
От: П** П** Зададен на: 09/06/2011 Отговорен на: 14/06/2011Въпрос
1. Годишните профилактични прегледи са задължителни. Даже доколкото ми е известно има санкции. Чия по закон е инициативата за провеждането им, на пациента или на личния лекар? 2.Сълг.37 ал.2 от ЗЗО потребителска такса се заплаща за оказаната медицинска помощ.Съгласно ваш отговор от предходни години "Медицинска помощ е система от диагностични, лечебни, рехабилитационни и профилактични дейности, осигурявани от медицински специалисти". Следва ли да заплащам потребителска такса на личния лекар когато без да ми извършва какъвто и да било преглед ми издава рецепти за лекарства частично или напълно заплащани от НЗОК, предписани ми от специалисти? 3. Защо в отговора си от 2011 г. елиминирахте текста и поясненията си основаващи се на ал. 2 от чл. 37 от ЗЗО?
Отговор
Изписване на лекарства с намаление става само след проведен преглед на здравноосигуреното лице. Съгласно чл. 40. (1) от НРД 2011: „Лекарствените продукти, медицински изделия и диетични храни за специални медицински цели се предписват само след извършен преглед, който се документира в амбулаторния лист и се удостоверява с подписа на здравноосигуреното лице”. Следователно, преди предписване на лекарствени продукти лекарят е длъжен да извърши преглед, и за тази оказана медицинска помощ пациентът дължи потребителска такса. Лекарят трябва да му издаде документ (касова бележка, квитанция) за всяка заплатена сума.
Потребителска такса в размер на 1 % от минималната работна заплата се заплаща при всеки преглед в кабинета по силата на чл.37, ал.1 , т.1 от Закона за здравното осигуряване за всяко посещение при лекаря или зъболекаря. Тези суми са за оказаната медицинска помощ (чл.37 ал.2 от ЗЗО). От 01.01.2011 г. потребителската такса за лицата , навършили 60 години за жените и 63 години за мъжете, е в размер на 1% от минималната работна заплата за страната, т.е. 2.40 лв.